Bra golf idag i härligt väder

Ann, Jan, Alf och jag spelade alla hyfsat bra i perfekt golfväder.

Alla spelade bra och allt kändes lätt. På hål två skickade jag en hook mot skogen sjuttio meter bortom röd tee och bollen klickade i en snäll sten och for lååångt åt rätt håll.

Min boll ligger längst upp i backen. Där har jag nästan aldrig varit på ett utslag under de senaste tio åren i Idre.

Men vi fick knepiga lägen ibland.

Alf fick ett läge för fri dropp, men det fanns inget roligt ställe att droppa till, så han borstade bort några lösa småstenar och slog från vägen...

.. och det gick ju bra. Klubbor tål en hel del, och blir det repor i sulan så kan man fila bort dom.

Jag klöv toppen på en äggstor sten i "Norskhålet" idag när bollen låg vilande mot den. Som att knacka toppen av ett ägg... och klubban fick bara några extra repor i sulan. Tur kallar en del det.

Tredjeslaget tippade över kanten till avgrunden till vänster om tians green. Otur kallar en del det.


Först läget var en knepig grop och bollen for rätt upp över mitt huvud men blev kvar spelbar.
Andra försöket gick bättre som synes...

På hål tretton hade vi tröttnat på framförvarande bolls omständiga spel.

Om man spelar långsamt, tappat kontakten med framförvarande boll och börjar skapa kö så bör man inte leta bollar som är "out of bounds".

Så vi slog ut trots att dom var nästan inom skotthåll för en snedträff med rull...

Men Jan och jag prickade mitten av fairway. Jans gula boll rullade in från vänster. Min rullade därefter in från höger. Där ser man hur mycket längre det blir om man slår en Draw jämfört med en Fade... :-)

Men efter den lilla vinken blev det fart på bollen före. Vi hann ifatt dom först på hål sjutton.

Och då tog vi det lugnt eftersom vi hunnit lämna spelutrymme för bollen bakom.
Ingen tråkig gruppbild denna gång, men bilder på vi som var med


Jan vilar och laddar inför de två sista hålen.


Ann är avslappnad och bara väntar på att få ladda igen. Men lite förberedande laddning kan man ana...


Alf börjar ladda eftersom bollen före tycks ha puttat klart.... nej där hade vi fel... någon står kvar och för protokoll på greenkanten...

Imorgon ska jag jobba som Banvärd. Ska bi kul att försöka hjälpa till med roligare och mer harmoniskt golfspel utan stress.

När jag tog grönt kort för golf så handlade 75% om hur man beter sig på banan mellan golfslagen.

Nu tycks det handla till 75% om regler och övriga procent om grepp och lievinklar på klubbor...

Kanske dags för en ny typ av golfkort? Ett kort som berättigar till rabatt på greenfee och ger andra förmåner. Ett kort som innebär att man lärt sig att ha kul på banan och ta hänsyn till andra golfspelare. Ett kort som innebär att man får ett hundratal bra begangnade bollar varje år så att man slipper leta i vattnehinder eller out of bounds för att spara 10-12 kronor per femtimmarsrunda...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0