Banvärd en lugn dag, och 27 hål golf...

Det var inte så mycket bokat idag och allt flöt på fint.

Jag hade nöjet att få se ett vackert utslag med Drivern på hål 1. Det var Mattias med hcp 4 som var på banan för första gången med pappa Hans som spelat här tidigare.
Mattias prickade mitten av fairway, men framför green lutar det ju lit vänster. Bollen stannade i ruffen kort om högra greenbunkern. En liten lobb över bunkern snuddade hålkanten och stannade någon decimeter bakom hål. Enkel Birdie alltså.

Jag åkte ut till hål fem för att följa bravaderna. På hål sju puttade Agneta och Maj.

 
På hål fem fick jag se en Birdieputt från Mattias som snuddade hålkanten och stannade två decimeter bakom hål. Enkelt Par.

Fyrbollen före de två herrarna ordnade en flytande genomgång på hål sex, så där blev det utslag med publik.

Mattias golfsving imponerar...


Hans har 13 i hcp och spelar säkert. Fyrbollen är publik.

Efter sju hål låg Mattias fyra under banans Par. En olycklig hook på hål åtta förstörde rundan. P-bollen la han perfekt i läge för inspel i höjd med hundraplattan utan träd i vägen. Men tyvärr hittade jag hans första boll i ett knepigt läge i skogen. Förlåt mig Mattias.

Jag hittade lite andra och mer kända personer att fotografera. Micke S i ett knepigt läge på hål sexton, men han löste det med bravur. Och visst är det vackert med spegelblankt vatten och golfbollen på det torra...


Senare kom Marie K med pojkvännen och pappa Kjell på hål sexton.  Kjell laddarför inspel.

Jag fotograferade i smyg, men när Marie upptäckte det så vinkade hon glatt.


Därefter anlände Nigel och vi tog först en tur ut till hål sexton för att uppdatera informationen om Knappgården vid sponsorskyltarna.

Nigel har en belöning för de som spelar i samma boll som honom och gör Eagle, Birdie eller Par på hålet.
Men eftersom han inte hinner spela så ofta (tredje rundan i år) så har han utsett mig till förmedlare av belöningen.
Jag är alltså en sorts ambassadör, och belöningen gäller även de som spelar i samma boll som mig.
Eagle = Ett glas Champagne till alla i bollen
Birdie = Ett glas vin till alla i bollen
Par = En stor Mariestad till den i bollen som gjorde Par

Jag kommer kanske att bli extra populär att spela med efter det här, men jag kan ju tacka nej om jag blir jagad av prisjägare ;-)

Nigel och jag spelade också golf. Vi fick fortsätta att använda banvärdsbilen och spelade 27 hål på cirka fem timmar.
På hål sju fick Nigel ett knepigt läge

Nigel satsade på att spela ut i den stora gluggen till vänster om den smala..

Men ljung och lingonris har en förmåga att suga tag i klubban, så bollen tog den smala vägen.

Jag ledde med två poäng efter nio hål, och med fem poäng efter arton. Men Nigel började spela suveränt bra och gjorde fjorton poäng på de första fem av de sista nio hålen.... och med två hål kvar att spela var vi lika.

Efter problem för båda på hål sjutton så lyckade jag rädda en poäng för ledning inför sista hålet.
Nigel hade otur och gav upp hålet efter att vi inte hittade en boll och jag hade 130 meterkvar till flaggan efter två slag. Men jag behövde fem slag till för att håla ut... tredje slaget "pin high" i skogen, fjärde på green och en putt på fem meter som blev en treputt...

Rundans behållning var att se Nigels Birdies på hål tretton och hål sjutton under första rundan. På hål sjutton var det en chipp över bunkern som slank i hål. På hål tretton var det en bra putt på tre, fyra meter. Men det var också kul att min golfsving stundtals fungerade bättre än de senaste två veckorna. Tack för gott inflytande Nigel!

Imorgon är jag Banvärd igen. Och lite mer bokat på banan. Men jag hinner kanske spela efter jobbet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0