Fyrboll på fem idag.

Jag hade tänkt hoppa över golfen idag, men eftersom jag hittade en tid i tvättstugan igår så fick jag en idé  om att kunna spela Foursome med Alf tillsammans med Anki, Ann och Jan som spelade som vanligt på sina egna bollar.

Fem spelade en fyrboll alltså. Och det gick ju bra. Det går ju lika fort som en fyrboll på fyra.
Nu blev det dock lite komplicerat när vi skulle bestämma reglerna för Bästboll matchspel mellan hemmalaget och bortalaget... Vi diskuterade fyra olika alternativ. Återkommer om det längre ned...

Bild på fyrbollen vid starten.

Femte spelaren är alltså bakom kameran.

Före oss gick Agneta, Astrid och Maj tillsammans med Martin.

Agneta har alltid en fotoriktig position efter utslaget, och det hjälper bollen att flyga långt och rakt varje gång.
Astrid har tydligen haft några roliga golfrundor de senaste dagarna och sänkt sitt hcp inför tävlingen imorgon. Det måste kännas inspirerande.

På hål sex var det fortsatt jobb med att bygga om röd tee. Därför fick vi alla slå ut från en matta bredvid.

Det är inte bollen som Ann plockar upp, det är peggen..


Tore, Robert och Jonas i hårt arbete. John var nog också där men gömd i frontlastaren.


Akta ryggen Jonas!

Alf och jag skulle spela Gutgolf senare så matchen gällde bara över tolv hål.

Anki spelar in på hål 12. Jan tittar lugnt på eftersom han förstår att hålet är förlorat för bortalaget hur det än går. ;-)

Ingen utom jag vet hur matchen slutade. Men jag hade tid att räkna på våra olika alternativ före Gutgolfen.
Bortalaget hade tre chanser per hål och vi bara en eftersom vi spelade Foursome.

Alternativ 1. Vår poäng på hålet matchas mot summan av bortalagets poäng delat på tre.
Alternativ 2. Vår poäng på hålet matchas mot summan av bortalagets två bästa poäng delat på två.
Alternativ 3. Vår poäng på hålet matchas mot bästa poängen av deras tre bollar.
Alternativ 4. Vår poäng på hålet dubbleras och matchas mot deras bästa poäng på hålet.

Och hur gick det?

Alternativ 1:    Oavgjort. Särspel nödvändigt alltså.
Alternativ 2:    2/0 till hemmalaget. Två upp och noll kvar att spela alltså.
Alternativ 3:    4/3 till bortalaget. Fyra upp och tre kvar att spela.
Alternativ 4:    4/2 till hemmalaget.

Så troligen är alternativ 1 eller möjligen alternativ 2 lämpligast när man spelar så som vi gjorde. Jag tror mest på alternativ 1 eftersom alla måste försöka spela sitt bästa spel hela tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0