Oil Peak

Tittar på svt2 om "Oil Peak" just nu.


Med tanke på hur media numera älskar att köpa in och publicera kritiska och negativa inslag om miljö och framtid så blir jag alltmer skeptisk (och nästan döv för argumenten - tyvärr)


För ungefär 30 år sedan var jag medlem i Föreningen för Framtidsstudier i Stockholm. Då skulle oljan ta slut snabbt som attan. Före 2000 om jag inte minns fel.


Jag håller med om att vi måste minska energiuttaget från ändliga resurser. Men jag gillar inte nuvarande klimatdebatt och hur journalister och olika föreläsare (t ex Al Gore) kan tjäna enorma pengar på att förespegla oss en framtid fylld av kaos.

Men det är väl det vi vill höra och se.
Katastroffilmer med översvämningar, rasande skyskrapor, panik och skräck lockar fler tittare än filmer om vanligt vardagsliv med tjat, gnabb, kärlek och fågelkvitter...

Smart bussines alltså - eller håller jorden på att gå under?

Eller håller våra politiker på att tappa förståelsen för hur man lockar väljare? Är det massmedia som bestämmer dagordningen?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0