Planering inför julen...

Min mamma är 95 år och pigg. Men hon hade tänkt använda färdtjänst för att hälsa på barnen och barnbarnen i jul eftersom hon inte har vare sig bil eller körkort.

Och det kan hon göra, men på fredag måste hon ha lämnat in en ifylld blankett med alla uppgifter om resans exakta resmål och ankomsttid. Samma för återresan. Drygt en månad i förväg!

Blanketten har troligen min syster lyckats ordna så att vår mamma har den i morgon.
Men kommunen kan inte lova att det fungerar eftersom hon är så sent ute...

Det här handlar inte om Älvdalens kommun. Men jag har svårt att tro att det bara är en korkad kommun som hanterar sina gamla på det här sättet.

Och det beror inte på att det är den "offentliga sektorn" som ordnar färdtjänsten. Det är ett privat företag som kan diktera villkoren för att underlätta sin planering, effektivisera användningen av bilarna, och tjäna mer pengar.

Det skule inte förvåna mig om dom i ett pressat läge kommer att använda klimatet som argument för att min mamma inte kan beställa resan ett par veckor före jul...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0