Lite sent påtänkt kanske...

... som jag tror att jag nämnt tidigare i bloggen, ekonomer är duktiga på att kommentera i efterhand ...

"Staten måste ta över Volvo och Saab"

Foto: Scanpix. Montage: E24
Bilder från Scanpix och montaget gjort av E24... finurlig bild som jag stal utan lov...

Det anser Rolf Wolff, rektor för Handelshögskolan i Göteborg.

De senaste veckorna har tusentals anställda varslats inom bilindustrin. Handelshögskolans rektor i Göteborg, Rolf Wolf, anser att enda sättet att rädda de svenska bilföretagen är att staten tar över driften. Det rapporterar Sveriges Radio.
 

Eftersom den amerikanska bilindustrin är huvudägare inom svensk bilindustri och just nu står inför stora ekonomiska svårigheter, tycker Rolf Wolff att det är dags för en ny ägare att ta över.


Jag är ingen påhejare av statliga företag, men visst är det knepigt att den andra varianten med en fri marknad inte heller fungerar? Den modellen kanske bara fungerar lokalt och vid lämplig tillväxt?

Nåja, min SAAB står i tryggt förvar, är fullt körbar, bidrar till att ökningen av CO2 i atmosfären blir låg just nu, men den ska snart få fart under hjulen igen.
Lagom till julen hade jag tänkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0