Funderingar om klimat, isar i arktis och väder...

Jag har bara en liten aning om vad som styr klimatet på jorden.

Det jag har förstått och begriper är att solen värmer och att vi har en atmosfär som utjämnar värmen. En sorts växthus.

Klimatet på klotet har tydligen förändrats på senare tid. Att det svenska klimatet ändrats har jag kunnat ana eftersom vädret lokalt har förändrats. I Oxelösund fanns det gott om snö vintertid när jag var barn. Skridskois på havet också. Men inte på senare år.

Intressant att följa debatten mellan de som hävdar att klimatet är på väg mot katastrof på grund av mänskligt utsläpp av CO2 och de som påstår att klimatet inte ändras alls eftersom vädret blir kallare... (men det är bara
intressant om man har gott om tid, kan läsa engelska, gillar diagram och kan lite matte). Och för att det ska bli riktigt intressant måste man vara intresserad av psykologi och politik för att orka hålla intresset vid liv...

Havsisens utveckling i norr kan man följa dag för dag på den här sidan



Isen hade smält i somras och såg ut att nå förra årets sommarminimum...men tog rejäl fart i slutet av oktober.



Men under några dagar tog det tvärstopp i tillväxten... hjälp!



Men stoppet var tillfälligt. Nu växer isytan igen.

Men vad handlar det om? Jo det handlar väldigt mycket om klimatet i norr, men mer om väder, temperatur och havets strömmar. Kurvan visar vad satelliter visar av istäckt hav. Och det handlar om havsyta med minst 15% isflak. 

Intressant? Ja det tycker jag. 

Men det är än mer intressant att följa klimatdebatten i media.  Och på internet.

 

Kommentarer
Postat av: Bengt Gustavsson

Intressant med vad det är som styr klimatet på jorden, särskilt debattklimatet. Jag har länge frågat runt och surfat på nätet för att få svar på frågan "Hur kunde ett nästan tre kilometer tjockt istäcke smälta för 10 000 år sedan utan att vi körde bil eller slängde kylskåp?" Har inte hittat något svar och då blir det som vanligt - jag fantiserar ihop mitt eget. Det ligger faktiskt inte för mig att vara konspiratorisk, men här har jag svårt att låta bli: Eftersom politiker inte längre är våra tjänare utan betraktar oss finansiärer som kostnader (!) är deras strategi att beskatta oss så mycket som möjligt. Att ge Al Gore (med privatjet och uppvärmd swimmingpool) nobelpriset var startskottet för att skuldbelägga oss medborgare och påstå att det är vi som är de stora bovarna när det gäller globalklimatet. Nja, jag tror nog att klimatet påverkas av större enheter än människan. Därmed inte sagt att vi inte skall värna naturen, men titta upp i stjärnhimlen en kväll och fundera över om vi verkligen skulle kunna vara så betydelsefulla.

Filosoferar Bengt Gustavsson (www.kresam.se)

2008-11-25 @ 08:48:24
URL: http://www.kresam.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0