Svinga lugnt,

Golfsvingen är märklig...


Jag har sett hur dom gör på TV och jag har sett Fredrik, Trond, Jocke E och några till svinga en golfklubba med bra resultat.
Men eftersom jag slår så kort jämfört med de som kan, så har jag alltid försökt ta i så mycket jag klarar. Och det blev bara sämre.
 
Trots att jag vet att det inte gäller att satsa i baksvingen, så har jag försökt ta mer och mer sats.


Nu har vi tränat så mycket med korta klubbor att det börjar kännas lätt att spela golf. Det går ju att placera bollen där man vill om man svingar lugnt. Baksvingen är ju helt ointressant för en medelgolfare. Man kan ju lyfta klubban en bit och klippa till bara... så som en liten Dennis gjorde i början av sin golfkarriär.

Men att satsa allt i en våldsamt snabb och uppryckt baksving blir alltid fel. Även om det kan kännas rätt just i ögonblicket.
 

Om jag låter stöddig så är det precis så jag känner mig. Par eller Birdie på varje hål i sommar...

Eller minst bogey på alla hål... lugn och kort baksving med rätt snärtvinkel och bra timing med ben och överkropp.

Förr hade jag ont i ryggen eller en armbåge när jag spelade golf.
Men i år ska jag inte ha ont.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0