Paus i skidåkningen idag

Det kom några centimeter nysnö i natt, men det blåser lite otrevligt mycket och är mulet.

Väderutsikterna för morgondagen ser bättre ut. Visserligen fortsatt lite vind men soligt, och det gör stor skillnad.

Dessutom öppnas troligen Chocken. Nypistad igår. Återstår bara att sätta upp skyddsnäten på sidorna.



Bilden från Idre Fjälls hemsida och tagen igår. Pistmaskinen är förankrad med en wire i en fastgjuten stålstolpe på toppen.

Jag har hållit mig borta från Chocken i flera år efter mina äventyr där under de två första åren. Men nu är det en annorlunda backe. Lika brant, men utan den stora bulan efter starten som gjorde att det kändes mer som fritt fall än skidåkning efter de första femtio meterna. Speciellt den dag jag åkte. Nästan blåis på bulan...

Men ska man åka så bör man nog inte åka på skär. Hoppsväng rekommenderas... man måste i alla fall var väldigt aktiv upp och ner och trycka på dalskidan. En innerskida blir en fortsatt läskig utförsåkning utan stjärtlapp i ett moln av snösprut. Troligen får man sedan vänta på att någon pistör plockar upp alla avramlade stavar, skidor, mössa, glasögon och annat lösöre. Men det gäller bara om det är fläckar av is i backen. Och det har det inte varit på många år. Definitivt inte nu!

Åk Chocken! Det är kul, men kasa inte ner på tvären. Det är varken kul eller spännande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0