Om saltning av banor i utförsåkning.

Salt i snö gör att snön smälter. Därför används salt för att ta bort is på vägar.

När is smälter går det åt energi. Temperaturen sjunker alltså när man blandar salt och is (eller snö).

Men vägen blir alltså våt istället för isig.

I en skidbacke finns massor av snö under ytan. Den blir kallare, fryser ihop noch blir hårdare när man saltar ytan.

Testa hemma genom att fylla ett glas med snö och stoppa ner en termometer. Temperaturen när snön vill smälta i rumstemperatur blir cirka noll grader. Strö i lite salt och blanda om. Nu smälter snön snabbare och temperaturen sjunker till flera minusgrader i sörjan. Du kan lätt få en temperatur på minus tio...

Underkylt regn är ett annat intressant fenomen som kan ställa till bekymmer i trafiken.

Väldigt rent vatten kan ha en temperatur på åtskilliga minusgrader utan att frysa till is. Underkylt regn är alltså regndroppar som kan ha fått många minusgrader på sin luftfärd ner mot marken. Men vid krocken med marken eller bilrutan fryser dropparna blixtsnabbt till ispärlor.

Prova hemma om ni har gjort en köldblandning av snö och salt. Ta en liten bägare eller ett provrör med destillerat vatten (till batteriet eller ångstrykjärnet) och sätt ner i den kalla sörjan i några minuter. Efter en tid är vattnet lika kallt som issörjan men flytande. Lyft upp det underkylda vattnet och knäpp till med ett finger på bägaren. Pang! Det blev en isbit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0