Klimatet, vädret och makten.

Har vi en regering i Sverige som kan styra vädret?

Nej.

Kan regeringen styra klimatet på jorden?

Nej.

Kan regeringen använda klimatförändringen på jorden för att påverka ekonomin i landet?

Ja.


Kan forskare styra vädret?

Nej.

Kan dom påverka klimatet?

Nej.

Kan dom påverka sina anslag för studier av klimatförändringar och väder?

Ja.


Kan variationer i solens energi påverka vädret på jorden?

Ja.

Påverka klimatet?

Ja.


Kan våra politiker och forskare påverka hur solen beter sig?

Nej.


Våra forskare arbetar alltså huvudsakligen med forskning som kan leda fram till möjliga åtgärder. Utan möjliga åtgärder inom räckhåll blir det svårt med finansieringen. Dom behöver ju leva dom också.


Våra politiker ägnar sig huvudsakligen åt att försöka lösa de problem som oroar majoriteten mest. Utan en majoritet som tycker att deras lösningar är bra så förlorar dom makten. Dom behöver ju leva dom också.


Jag tror på beskrivningen av jorden som ett växthus.

Jag tror på förklaringarna av hur det fungerar.

Jag tror på en ökad CO2-koncentration i atmosfären.

Och jag tror på en ökad medeltemperatur och avsmältning av glaciärer och polarisar.

Jag tror också på alla rapporter om extremt väder i olika hörn av klotet.

Jag tror inte att ovanligt mycket snö i Idre tyder på att jorden blir kallare. Snarare tvärtom.

Men att höja skatten på oljebaserade bilbränslen och ge statliga subventioner till de som köper Etanolbilar tror jag inte alls på. Även om jag förstår politikerna som har fortsatt inkomst och makt som främsta drivkraft.

Klokt beslut för våra politiker och några bilköpare i Sverige, men korkat beslut för människorna på jorden. Mat är trots allt viktigare än bilresor för de flesta.

Med lägre skatt på oljebaserade bränslen används den mer och tar slut fortare. På vägen dit blir den jättedyr. Priset kommer att öka dramatiskt. Det behövs inga höjda skatter för att minska förbrukningen.

Den dramatiska prisutvecklingen på olja är ett stort hot mot den traditionella tillväxten av ekonomin i världen.

Jag tror att det är just det som våra politiker i Sverige försöker hjälpa till att undvika.
Men varför säger dom inte det?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0