Golfutsikter - golfinsikter?

Jag har funderat vidare om golfen i Idre och diskuterat kors och tvärs med olika personer för att försöka bilda mig en egen uppfattning om vad som pågår och hur det kan tänkas bli.


Jag har alltid varit mycket tveksam till möjligheterna att få beläggning och lönsamhet vintertid i ett lyxigt fjällhotell med spa och gym utan fjällutsikt.
 

Men när det gäller utvecklingen av golfen i Idre så är jag enbart positiv efter att jag fått beskrivet hur parkering och övningsområden ska flyttas och hur golfbanan ska byggas ut med nya hål. Men hur ska det finansieras?


Många klubbmedlemmar är precis som jag entusiastiska inför utvecklingen av golfen. Men få är oroliga över hur det hela ska kunna genomföras och drivas med ekonomi.

De flesta ser bara löften om nya hål, nytt hotell och en försäkring om oförändrade möjligheter att spela med indexreglerad medlemsavgift som en "vinna - vinna" situation som inte bör ifrågasättas.


Rykten sprids därför hejdlöst för att lyfta fram projektets möjligheter och peka ut sabotörer.


Ett rykte är att det största hindret är att det saknas en hållbar affärsidé som kan ge beläggning året runt och lönsamhet. Det andra hindret är att det saknas riskkapitel för naiva affärsidéer. Och så har det alltid varit. Om det ryktet florerar så är det jag som har försökt sprida det. Och jag tycker att det bör tas på största allvar.


Ett annat rykte
är att Idre Fjäll inte tror på lönsamheten i ett fjällhotell vid en stängd och översnöad golfbana. Det tror jag på. Jag sprider det gärna vidare.


Ett rykte påstår att det nya bolaget visat intresse av att bidra till driften av banan fram till ett eventuellt övertagande om några år. Men det påstås Idre Fjäll ha tackat nej till. Det ryktet tror jag inte ett ögonblick på..


För det första tror jag inte att bolaget tror så mycket om sina möjligheter att lyckas så att man vågar ta risken.
För det andra tror jag inte att någon kan vara så korkad att man tackar nej.


Det finns helt säkert fler rykten. Men dom bryr jag mig inte i. Jag har ju inga egna intressen i vare sig golfbanan, Idre eller Idre Fjäll.


Men jag är van att granska affärsidéer utifrån ett marknadsorienterat synsätt. Antalet personliga och produktfixerade drömmar som jag har sett genom åren är många. Några har presenterats av skickliga säljare, andra har presenterats av eldsjälen själv. Ingen som haft en affärsidé utan en tydlig marknadsorientering har lyckats.


I vårt fall tycks det som att golfklubben och lokala byggföretag är marknaden som ska övertygas. Men med den kundkretsen driver man inte hotell, spa och gym med mängder av högkvalificerad personal året runt.
Inte ens om man slipper investera i nio nya hål och ett hotell med mängder av lyxig utrustning.


Kommentarer
Postat av: Ingrid - Håkan Spånberg

Glad Påsk Uffe, har du läst utmärkelsen vår golfklubb fått idag? Gå in på golf.se så hittar du det? Dom sa det på radio idag kl 12.30 så du kanske redan hört det?

Hälsn Ingrid & Håkan

2008-03-19 @ 19:15:40
Postat av: Ulf

Hej på er.

Hade inte hört eller läst om utmärkelsen.
Men nu har jag läst.

Bra marknadsföring av banan och det nya projektet. Det kan kanske hjälpa Mats och Fredrik att hitta finansiärer för att överta "vår" bana...

Men klubben fick väl ingen utmärkelse? Eller missade jag något?

2008-03-19 @ 19:35:30
Postat av: Ingrid - Håkan Spånberg

Hej Uffe igen,

Nej jag utryckte mig lite tokigt bara, det var ju banan som fick utmärkelsen naturligtvis, en rapport var det i lokalradion idag också då vi har haft den på besök uppe på fjället i dagarna 2.

Hälsningar Ingrid

2008-03-20 @ 18:51:14
Postat av: Ulf

Hej Ingrid.

Du uttryckte dig inte alls tokigt. Det var jag som ville ta chansen att peka på skillnaden mellan klubben och ägaren till banan. Vem det nu ska bli i framtiden.

Vi hoppas att det blir bra för oss som är roade av att spela golf. Och som är stolta över en så fin hemmabana.

2008-03-20 @ 19:02:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0