Glada hundar

Polardistans, en draghundstävling med massor av hundar från 8 länder passerade Idre vid lunchtid idag.

Jag missade "Check Point Idre" vid lunchtid idag, men dom passerar tydligen även imorgon.

Hittade dock en färsk bild från starten i Särna på hundarnas egen webbsida.


Men om jag förstått rätt så passerar dom Prästjolet i Idre även imorgon vid ungefär halv elva.

Dom springer (hundarna alltså, hela ekipaget kanske kör eller åker...) tre olika distanser.

16 mil, 30 mil och 40 mil!


Men den som vill förstå mer om arrangemanget kan ju titta in på  Polardistans.com


Prästjolet är ett märkligt namn, men så mycket har jag fattat av Idremål att det handlar om Prästjola. D v s prästgårdens mark... kanske. Golfbanan kallas skämtsamt för "Jareslösjola" (en plats för den som inte har något nyttigare att ägna sig åt) Jag är ålderspensionär efter ungefär 45 år i lönearbete, men inte "Jareslös", ändå ska man betala högre skatt på pensionen än de som har annan inkomst...

Gnäller inte om det egentligen, men tycker att det ofta blir konstiga effekter av regeringens morötter och piskor. En effekt av demokrati, en effekt som vi måste lära oss att leva med. Majoriteten får det bättre och några få får det sämre...

Slutar där eftersom jag halkade in på ett annat ämne. Kanske det beror på att det har regnat lite smått i byn idag? Det är jättehalt på gångvägar och andra promenadstråk.

Men gott om snö på fjället och vid sidan av upptrampade stigar. Jag trivs bättre utanför de otäckt hala mittfårorna.

Påskhelgen kan bli den bästa på många år eftersom det lovats sol och lite kallare nätter.
Snö har vi!


Kommentarer
Postat av: Jonas Gardsiö

Prästjolet - Prästgärdet

2008-03-11 @ 19:25:26
URL: http://www.gardsio.se/minblogg.htm
Postat av: Ulf

Tack Jonas.

Kul att få lära sig nya saker. Jolet låter ju faktiskt mer bestämt och inhägnat än jola.

2008-03-11 @ 20:42:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0