Känd utan digitaliserat bevis?

På Idre by känner nästan alla alla.

Men den avancerade tekniken för att underlätta och säkerställa utlämningen av postpaket i tätorter har även införts här.
Så nu är man "okänd" om man inte plockar upp ett plastkort som visar vem man är.

Personalen kan inte få fram uppgifter och registrera utlämningen om det inte finns en mottagare med plastkort.

Om några år kan vi troligen inte köpa en liter mjölk utan hemdator, bredband och en kod som visar att vi verkligen beställt en liter mjölk och ett paket knäckebröd. Knappsatsen som levererar genom en liten lucka om jag har rätt kod kan ju vägra om jag skrev fel och önskade sardiner, men då krävs det lite artficiell intelligens också... mjölk och sardiner, nej. Knäckebröd och sardiner, ja.

Jag är absolut ingen motstånadare till ny teknik. Tvärtom.

Men jag tycker allt oftare att det dyker upp obegåvade men duktiga säljare som leder till att än mer obegåvade köpare använder tekniken på ett mer och mer korkat sätt.

Och det har ju pågått ända sedan Ericsson utlovade det papperslösa kontoret och datakommunikation via telefonjacket.
I stort sett hade Ericsson rätt. Det gick att kommunicera snabbt och digitalt via ett enkelt telefonjack.  Det här var 1982.

Men mer kommunikation krävde mer papper trots allt... och bläck till skrivare. Köp inga nya bläckpatroner, köp en ny skrivare där bläcket ingår.
Sjuk prissättning eller hur? Eller ska vi betrakta prissättningen som riktig - eller kanske smart?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0