Gräsklippning

Jag tror att klipphöjden och jämnheten på greener och fairways kan påverkas mycket av hur bråttom man har när man klipper.

På hål 16 var fairway idag klippt i tråkiga vågor framför green efter havet.  Ungefär som om gräsklipparen hade skumpat fram i hög fart och bara klippt varje gång den gungade ner.

Jag tror inte att det bara beror på ojämnt vassa knivar.
Synd om det fantastiskt fina utgångsläget i år slarvas bort genom alltför hastigt arbete på gräsytorna.

Det är ju gräset som golfare bedömer banan efter. Att det blir mer och mer spelbart i skogen är väl kul, men golf ska spelas på gräs. En golfbana ska ha svårigheter utanför fairway som straffar den som slår snett.

Gästspelare får många extra slag på vår bana. Låt oss inte ta bort svårigheterna som motiverar de extra slagen. Vi har ju nästan inga bunkrar på banan. Vi har nästan inga vattenhinder. Men vi har ganska smala hål, många små träd och ljungtuvor eller upptrampad jord som försvårar spelet.

Men om vi rensar i skogen för att snabba upp spelet och underlätta för turistande gästspelare så är vi fel ute!

Vi MÅSTE prioritera skötseln av spelfältet och vi måste prioritera SERVICEN i pausen efter nio hål.

Om kiosken inte är öppen måste alla spelande golfare få omedelbart företräde framför lunchgäster eller andra som spelat färdigt! 

Om det problemet inte blir löst snabbt så kommer jag att vid hål elvas Tee placera mig med korvlåda, läsk, öl och kaffe och färdiga mackor.

Och jag kommer att sätta upp stora skyltar på både åttans och nians Tee som berättar vilka läckerheter som väntar vid toan och soffgruppen ovanför Mördarbacken.

Så småningom kommer jag att utveckla affärsidén och servicen så att jag har minst en anställd som springer ner och hjälper trötta golfare uppför Mördarbacken för en femma per golfbag om det börjat bli kö bakom....

Kommentarer
Postat av: Ingrid - Håkan Spånberg

Hej Uffe, jag instämmer med dig angående klippningen på fairway....det märks i år att John är borta det är inte klippt som förr...."man saknar inte kon förrän båset är tomt".....tyvärr. IS

2008-07-25 @ 19:44:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0