Golfklubbor

En del kallar klubborna Rescue, andra Trouble Shooter och andra Baffler.

Hybridklubborna som är ett mellanting av järn och metalwood har många namn beroende på vem som marknadsför dom.

Fredrik gav mig idag ett spännande häfte som heter "12 myter som kan försämra ditt golfspel".
Intressant läsning. Det kanske var därför som jag äntligen fick ordning på golfsvingen idag.

Men det intressanta i skriften är tabellen över gradtalet för olika järnklubbor.

En järnsjua har gått från 40 grader till 35 sedan 60-talet.
En järntrea från 24 grader till 20.

När jag började spela golf i Mora och nådde hcp 18 efter 2 år så använde jag järn-3 och ibland min Mac Gregor Jumbo driver på fariway. Och naturligtvis med hyggligt resultat, annars hade jag inte gjort det.

Men poängen i häftet som jag fick av Fredrik är att personlig förmåga och klubbor hänger ihop.
Rätt vinkel för din hastighet betyder mer än nya klubbor.

Be Fredrik testa din svinghastighet. Då har han tabeller som visar bästa loft på varje klubba och varje avstånd. Och om han inte kan vrida till ditt gamla järnset rätt, så kan han skräddarsy ett nytt med några få klubbor.

Vem behöver åtta klubbor som alla slumpvis stannar mellan 130 och 160 meter? Men den erfarenheten kanske är unik för mig?

Jag ska läsa vidare i häftet jag fick av Fredrik innan jag ber honom skräddarsy tre klubbor åt mig. En för 180 meter, en för 210 och en för 240. Möjligen en för 25 - 30 med tvärnit också. ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0