TV 24 tar mycket av min tid.

Olika intressanta debatter fångar mitt intresse och hindrar mig ibland från att ta hand om mitt hem.

Idag handlade det om behovet arbetskraftsinvandring, och om Sveriges popularitet hos de från olika hörna av världen som vill göra karriär utomlands. Inte konstigt att väldigt få kunde tänka sig Sverige eftersom vi är ett turistland med orörd och folktom natur som främsta försäljningsargument.

Men det handlade också om skolan. Betyg i flera steg eller bara skriftliga omdömen? Betyg tidigt eller betyg sent?

Oj vilken intressant studie i hur människor (politiker är ju också människor) kan argumentera förbi varandra bara för att vinna popularitetspoäng. Sorgligt att se och höra.

Jag har erfarenhet från skolan eftersom jag har två barn som klarat sig igenom utbildningssystemet. Men jag har också viss erfarenhet som tillfällig lärare i arbetsmarkandsutbildningar, i grundskolan och på en folkhögskola.

På folkhögskolan var betyg förbjudet. Omdöme fick inte heller ges om man inte var flera lärare som i grupp kunde bedöma en elevs intresse och lämplighet för fortsatta studier...

Jag ska inte bli mångordig, men måste berätta en liten grej om en grabb som hade väldigt lätt för matte i tidiga år.
Så småningom gick det så lätt att han började slarva med att lämna in uppgifter det sista året på gymnasiet. Hans lärare började bli bekymrad och tyckte att det var svårt att ge godkänt betyg.

Nu löste det sig ändå eftersom grabben gjorde högskoleprovet med full pott (2,0)  D v s han kunde både matten, svenskan och allt det andra väldigt bra.

Men jag kan förstå att hans mattelärare på gymnasiet var lite orolig och kluven eftersom betygsreglerna krävde att uppgifterna måste vara inlämnade.

Så vad tycker jag om betyg? Självklart ska det finnas betyg tidigt i många steg! Jag tror att de som jobbar som lärare i skolan och har lite livserfarenhet (och sett barn växa upp) begriper att hantera betygssättningen förnuftigt.

Lite mer tveksam till hur de som gått lärarhögskolan kan hantera problemet med den riksomfattande millimeterrättvisa betygsättningen utan att det ska ta alltför mycket tid från undervisningen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0