Pumpar på...

Just nu med tvätten, men så ringer syrran från BILTEMA. Hon ställde upp direkt för att försöka få fatt i rätt pump.


Syrran: - Du får prata med killen här direkt. Han frågare efter mått på ritningen...


Jag: - Hej


Killen: - Hej, har du måtten på pumpen?


Jag: - Nej det är lite svårt att mäta när den sitter monterad. Jag kan bara mäta diametern på ett ungefär. Den verkar vara ungefär drygt 5 centimeter.


Killen: - Jag har en här som är 5,2 cm och anslutningen som sticker upp är 3 cm.


Jag: - Den kan jag inte mäta eftersom det sitter en bensinslang på den med en bajonettfattning. Ska inte ni kunna tala om vad jag ska ha för pump eftersom ni säljer reservdelar till olika bilar?


Killen: - Jo men till SAAB är det krångligt, och många brukar komma tillbaka för att dom fått fel.


Jag: - Jag kan förstå det eftersom det är olika pumpar till olika modeller. Dessutom sitter det två i min bil. Och trots mitt foto på pumpen, så fick jag den som inte går att fotografera eftersom den sitter längst ner i tanken.


Killen: - ...


Jag - ...så nu när ni har registreringsnummer, årsmodell, motortyp, en ritning och ett nytt foto i närbild, så borde jag väl kunna få hjälp att hitta rätt pump? Vad är det för tillverkare av pumpen?


Killen: - Det får vi inte veta. Den här verkar ju stämma, men jag kan inte lämna garanti för att det är rätt.


Jag: - OK! Vi gör ett försök. Jag tar den.


Priset på pumpen är 499k r. Hos SAAB kostar den 2 660 kr. På en bilskrot cirka 400-500kr.

Det kan vara värt portot för lite frakt fram och tillbaka om det skulle visa sig vara fel igen (30 dagars full returrätt).

Under tiden sparar jag in fraktkostnaderna eftersom bilen just nu inte drar någon bensin alls.

 Drar det ut på tiden så har jag fått pumpen gratis genom kraftigt minskade utgifter för bensin...

Jag sparar många, många frimärken varje dag genom att inte köra bensinbil till Idre Fjäll, Nipfjället, Fjätervålen eller små turer på byn. Och vilken positiv insats för klimatet...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0