Arkeologi i "nutid"

Min röjning börjar närma sig 1900-talet.

Hittade en seriestrip, en av flera, som jag tecknade någon gång på 1990-talet.

Jag hade troligen inspirerats av Knasen som jag läst, tittat på, och skrattat åt många år tidigare...

image480
image481

Det här tecknade jag efter att jag hade tröttnat på alla försäljningar och uppköp i databranschen under 90-talet. Utvecklingen gick blixtsnabbt och alla företag behövde färsk men erfaren kompetens. Därför konkurrerade seriösa företag med bra arbetsförhållanden utöver bra lön...

image482
Några företag hade skaffat marknadsandelar genom att köpa upp andra företag i snabb takt. Kunderna fick dom, men de tidigare leverantörerna (personalen) följde ju med på köpet...

image483
Att behålla skicklig personal var viktigt. Men samtidigt var det svårt att avskeda personal som man för tillfället inte hade nytta av... och som hade högre lön än yngre och nyutbildade..
image484

Den metoden fungerar nog med personal under ledningsgruppsnivå, men det kan ju vara svårt att motivera arbetsbrist på chefsnivån..

Tänker på Annas funderingar...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0