Riksfärdtjänst, finns den?

Jag fick svar från Oxelösunds kommun på min fråga om vilka som beslutat att min mamma inte får åka taxi, utan måste ta tåget.

Det var de två Riksfärdtjänsthandläggarna som tillsammans med Vård- och Omsorgschefen som hade fattat beslutet.

Sjuksköterskan som känner min mamma sedan flera år, eller läkaren, som skrivit intyg om hur hon måste åka Färdtjänst, har inte varit tillfrågade.

Jag ringde Länsstyrelsen som övervakar hur kommunerna följer Socialtjänstlagen, och där kan man inget göra eftersom Riksfärdtjänsten inte längre lyder under Socialtjänstlagen. Fiffigt ordnat, eller hur.

Men jag fick ett bra tips från Länsstyrelsen. Eftersom vi inte har ett avslag på mammas begäran om Riksfärdtjänst med bil, utan bara ett "gynnande beslut" som innebär att det är OK med Riksfärdtjänst med tåg, så kan vi inte överklaga.
Därför har jag nu begärt ett skriftligt avslag på Riksfärdtjänst med bil. Då först kan vi nämligen överklaga.

KD´s familjepolitik i ett nötskal. Vi ska ta hand om våra gamla. Familjen ska inte upphöra innan släkten dött ut...
Valfriheten i ett nötskal. Vi väljer om vi vill bo kvar hemma eller flytta till annan ort när vi har råd att anställa någon som tar hand om de äldre i familjen. Vi väljer själva. Fritt och fint.

Fortsättning följer så småningom...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0