Årets julklapp är en upplevelse...

... Erling bjöd på en idag.

Jag började dagen med en stompmacka och kaffe hos Alfons i Stompbua.

Men först hade jag klättrat ut från Gläntvägen på ett glaciärliknande underlag. Välgrusat på isen men gruset halkade undan lika lätt som mina skor...

  
Gårdagens slask hade frusit till knallhård is under natten. Och vi hade sköna minusgrader hela dagen idag.

Efter en läcker lunch på Njalla med Erling, Arne och Angela, och många fler, så åkte Erling och jag upp till Idre Fjäll.
Jag löste ut mitt säsongskort för Idre Fjäll och Fjätervålen och därefter bjöd Erling på en rundtrur i området där han jobbat sedan starten för många år sedan. Han kan varenda vägstump eftersom han jobbat på Idre Fjäll sedan begynnelsen.

På väg ner från Idre Fjäll gjorde vi en liten avstickare för att Erling skulle få beskåda min nya bil.

Då bjöd Erling på en oväntad upplevelse. Men det var ofrivilligt. Sista vägstumpen in till kommunförrådet har ett rejält krondike på höger sida. Men eftersom vägen var plogad nästan en halvmeter ut över kanten så var det omöjligt att ana var vägen slutade och diket började.


Tufft att ta sig upp för egen kraft trots fyrhjulsdrift om två hjul vispar snö i diket och de andra två har knapp markkontakt på en isig vägbana...

Men trevliga och hjälpsamma kommunanställda dök upp och försökte dra upp både bil och Erling.

Gick inte så bra.

Arne G bor bredvid och försökte med sin fyrhjulsdrivna SUV, men icke sa nicke. Diket blev bara djupare och djupare.

Efter några telefonsamtal visade det sig att Thomas fanns i närheten med en rejälare maskin.


Och tre minuter senare var problemet löst.

Arne, Erling, Tony, Thomas, Ulf ,och en man som jag tyvärr missat namnet på, kunde pusta ut och skratta åt situationen.
Snyggt med vita navkapslar tycker jag. Men det tyckte inte Erling eftersom det såg ut som att bilen varit av vägen...

Tack för den upplevelsen Erling! Årets julklapp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0