Snabba eller snygga greener?

Idrefjällens golfbana är ju lite kuperad och man ser många greener uppifrån.

Jättegröna och jämna. Vackert helt enkelt. Nu är de dessutom lägre klippta än tidigare år tror jag.

Vill vi öka snabbheten ytterligare måste vi dressa mer och klippa lägre och välta och jobba.
Och då blir greenerna gråa i allt det gröna när man ser dom uppifrån.
Och dom blir kanske snabbare än vad semestergolfare med 15 - 30 i hcp tycker är roligt.


Ska bli kul att följa utvecklingen av våra greener. Hittils är det bara positivt, men behåll gärna gräs så att de är gröna och lagom hanterbara.

Våra bunkrar har ju haft väldigt olika konsistens, minst sagt. Jag lärde mig så småningom att hantera de stenhårda landsvägsliknande bunkrarna genom att trycka till med kraft under bollen och få lagom backspinn.

Men den tekniken öser bara sand och gräver djupa hål i de bunkrar som fått påfyllning. Men jag får väl lära mig att slå vettigare bunkerslag....

Det blir trevligare för våra gäster om bunkrarna har ungefär lika konsistens runt green. Vi har ju inte så många bunkrar på fairway, men dom kan gärna få vara knepiga. De är ju trots allt tänkta som hinder. Men det är dom inte idag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0