Om rondtider igen...

Det är väl OK att spela 18 hål på 5 timmar och 15 minuter, men det är tufft att behålla koncentrationen så länge.

När vi fick möjlighet att slå ut på hål 6 så pekade mitt schema på en rondtid över 5 timmar och 15 minuter.

När vi kom in efter nio hål tog vi 10 minuters paus och kunde slå ut på hål 10 precis när det var ledigt på fairway.
Men på hål 11 fick vi vänta.

När vi slog ut på hål 13 låg vi på en tidtabell som pekade mot 5 timmar och 20 minuter.

Rondtiden för oss blev 5 timmar och 15 minuter.

Det är nästan 3 hål för lång tid. Och den förlängningen av rondtiderna uppstår inte på grund av bolletande eller långsamma promenader på fairway.

Den uppstår dels vid fikat när det är kompisgäng som väntar in varandra innan dom går vidare till nästa Tee, men den uppstår även på green när man envisas med att markera bollar och diskutera vem som ligger längst ifrån.

På Tee försvinner det ibland också onödiga halvminutrar när man inte är förberedda eller överens om spelordningen.

Golfen blir bättre och roligare om man kan spela utan jäkt på 4 timmar och 40 minuter när banan är fullbokad.
Att knalla runt nästan en timme längre stjäl tid från trevligt umgänge efter golfen, ökar tröttheten och försämrar golfen.


Och tempot handlar alltså inte om att slå snabbt och gå fort.

Det handlar om rutinerna på tee, på green och att alla går till sina bollar på fairway och förbereder sig INNAN medspelarna slagit sina slag.

Och framför allt. Att man inte väntar in bakomvarande boll i pausen efter nio hål. Dom kan ju haft ett tillfälligt problem på något hål och blivit sena...

Imorgon ska jag spela KM.
Då ska jag förhoppningsvis kunna fokusera på golfslagen och strunta i tiderna..;-)

Och förhoppningsvis får jag delta även i poängklassen trots att jag tävlar från Vitt. Jag kräver inga extra slag, jag vill vara med i poängklassen ändå...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0