Åska och hagel

Fick nyss en bild från min syster i Örebro.

Det åskar även i de trakterna. Hageldrivor på Rombohöjden i måndags...

Fin och svalkande bild.

Det är väl knappast golfbollsstora hagel som begravt en purjolök? Troligen är det ärtstora hagel (en del ärtor av större format) som täcker gräset.

Hagel stora som hasselnötter fick jag nyss veta. Och mängder av prickiga äpplen och trasiga rabarberblad i grönsakslandet.

Jag minns min barndoms åskväder på Dammvik då man fick undvika att sitta i närheten av elurtag. Långa elledningar genom skogarna skickade ibland fräsande blixtar ut ur väggurtagen.  Och det ekade kusligt och länge mellan bergen. Min syster minns också, men det här var tydligen ett åskväder utöver det vanliga...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0