Vårhund?

Fick en bild på syrrans vovve för en stund sedan. 

Helt klart är det vår på gång där nere i trakterna av Örebro och Hällefors...

image711

Jag fick plötsligt ett infall att skriva om mat på ett äldreboende...

Har väl absolut inget med bilden och vårhälsningen från syrran att göra. Men det som rör sig i bakhuvudet dyker ibland upp ändå.

Vovven ser lite besviken ut trots färgprakten på blomknopparna.

Ungefär som när det står skinkJansson på matsedeln och min mammas smaklökar börjar längta efter Janssons frestelse.  Eller stekt salt sill med löksås... Mums.

Men löksåsen saknar lök eftersom gamla människor inte tål lök tycker dom.
Och en  rätt med Jansson i namnet inbillar ju var och en att det ska vara lite salt och lite knaprigt och gräddigt.  Förväntningarna blir svikna nästan varje dag på våra äldreboenden.

Blomkålsgratäng med skinka låter gott. Men på ett äldreboende kan fabriken och efffektiviteten ha gjort det till en smaklös och halvljummen gröt.


Men det här är ungefär som kvalserien i ishockey. Kommunerna tävlar om att ta hand om sina äldre på det bästa och mest effektiva sättet.

Utan en annan tanke än antalet röster i nästa val. Och där är de äldre en försumbar minoritet. Många finns inte ens kvar i livet då. Det gäller alltså att  utlova kommande stordåd....

Är osäker på hur jag tänkte när jag gjorde en koppling till hockey, men det kanske någon annan kan snappa upp och begripa.

Nu kom jag ihåg hur jag tänkte:

Hockeykvalet är ungefär som valet.  Politikerna satsar allt på att visa sig duktiga en kort tid för att därefter få vara med och leka under en längre period. Hockeylagen kämpar sig igenom några få matcher och kan med tur och skicklighet få en hel säsong i en liga som dom kanske inte platsar i...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0