Tvättstugan och föreningar

Jag hyr en lägenhet och vi har en fin tvättstuga som ingår i hyran.

För något år sedan gick jag med i hyresgästföreningen. Jag var skeptisk länge och såg ingen anledning att vara medlem, men eftersom det fanns en del brister som jag ville slippa bry mig om så betalar jag nu en liten slant varje månad. Men hittills är utbytet bara en tidning ibland.

Hyran har ökat och tvättstugan är lika uschlig som tidigare.

Det torkskåp som saknats i många år saknas fortfarande. Och nu har strykjärnet försvunnit. Vem som tömmer påsen till dammsugaren har jag alltid undrat över. Sannolikt inte någon anställd eller inhyrd av kommunens fastighetsbolag. Troligen inte heller Hyresgästföreningen.
image736

Läste i senaste numret av Hem & Hyra, det jag får för att betala medlemskap i föreningen, att någon föreslagit ett namnbyte på föreningen.

Förslaget var att byta till "Hyresgästerna". Bra förslag tycker jag, men det avslogs. Jag förstår, eftersom det flyttar fokus från föreningen till de som föreningen påstår sig värna om.

Jag nämner det eftersom det nu ska bildas en ny förening i Idre efter nedläggningen av "Intresseföreningen Tre Toppar".  Ska bli intressant att följa den utvecklingen. Troligen blir det en ny förening som tror sig få lättare att söka bidrag för att jobba vidare genom att byta namn och inriktning.

Företagarförening och Tursimsförening finns ju redan. Ska det kanske bildas en "Oföretagsammas förening utan egna idéer " nu?

Ett tips för att ordna en hygglig finansiering är att låta alla boende i socknen tvingas betala 50 kr per år för att slippa vara medlemmar. Vet inte hur man åstadkommer det rent juridiskt, men kanske om man får det till att bli en del av kyrkoskatten eller liknande.

Men skämt åsido. Det finns pengar att söka för organisationer som påstår att dom vill utveckla en bygd och ge inspiration till nya företag. Det gäller bara att fylla i blanketterna rätt så löser det sig.

Men för bygden innebär det ingen skillnad. Möjligen kan det ibland försvåra för en befintlig företagare att utveckla verksamheten i sin egen takt. Möjligen innebär det fler små konkurser tre år senare, men då är ju projektets engagemang och hyllade framåtanda redan glömt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0