Härliga kontraster

Tre årstider samtidigt. Tre årstider hemma samtidigt... härligt.

Och man kan till och med ta sig till fots för att uppleva årstiderna under en och samma dag. Men det gör man ju inte om man bor mitt i den här fantastiskt snabba övergången mellan vinter, vår och sommar.
Det räcker att gå ut på balkongen ibland.
image731
Grannen till vänster eldar med ved och har ett solur på tomten. Snart måste han klippa gräset för hand.
Vintertid med kalla nätter kan röken från vedeldningen smyga sig in  och ge en känsla av att vi bor i en koja i skogen. Utan att påverka klimatförändringar eller väder.

De som har fattat att det ibland är ironi i mina inlägg förstår att jag inte anklagar A för att elda med ved.

Jag tycker uppriktigt och ärligt att det är mysigt med doften från en vedeldning.
Jag tycker att det är härligt att höra yxhuggen när A förbereder inför en ny vinter.
Det stör mig inte om han använder motorsåg för att kapa veden.

Det är avkopplande att höra någon som jobbar,  samtidigt som jag bara kan njuta av solen. Jag kan njuta av tätt och vackert snöfall eller ösregn. Jag är bara en nyfiken åskådare.
Jag njuter av att ha fixat ett boende mitt i semesterfirarens vardag. Men det tog många år.

Till höger om balkongen är grannens bil fri att susa runt i byn. Men den kanske inte har vaknat än.
image732

Och lekplatsen är redo. Fjällbäcken under bron till vänster börjar växa, orma sig och spotta lite skumvirvlar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0