Chef eller rektor?

Jag har i många år fått chansen att förmedla nyfikenhet, kunskaper och erfarenheter till andra.


Ibland som kollega, i många år som chef men ibland också som "lärare". I samtliga fall har det handlat om att delta i en lärande process.

Jag har under många år lärt mig mycket, och har också fått möjlighet att dela med mig av mina kunskaper och funderingar.


Skolan har jag också erfarenhet av. Även om jag inte minns så mycket från min egen skoltid.


Men skolan är en egen värld.

Även om den också handlar om att förmedla nyfikenhet, kunskaper och erfarenheter till andra.


Läraryrkets status har försämrats genom åren. Inte så konstigt eftersom nyfikenhet, kunskap och erfarenhet kan förmedlas av många.


I skolan ägnas mycket tid åt att bevaka, försvara och förstärka läraryrkets status. För att höja lärarlönerna.

För att höja lönerna genom att minska tillgången på "lärare".


Jag kan hålla med om att många skolor ibland löser sina lärarproblem genom att tillfälligt anställa ungdomar utan andra meriter än ett bra betyg från skolan.


Men det är ju ett annat problem. Ett chefsproblem.

Men i skolor finns kanske inga chefer?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0