Mycket golf blir det...

Idag spelade jag match mot Erling. Den här gången använde jag alla klubbor. Efter 9 hål var Erling 1 hål upp. Eftersom jag lovat att gå en runda med Dennis efter hans skolslut så tog Erling och jag en lunch på Lodjuret och väntade in Dennis för de sista nio hålen. Lunchen var jättegod! Kul att det börjar hända saker i Idres Kulturhus. Nu är även Turistbyrån tillbaka på rätt plats.

En golfbana måste ju förberedas inför vintern på många sätt, och eftersom vi har ett avancerat bevattningssystem, så är det en stor procedur varje höst när systemet ska blåsas rent med tryckluft. 

image65
Snyggt skådespel på åttans Tee. Erling och jag hade full koll, så vi slapp duschen.

Efter lunchen så blev det kö på hål 10. Kö på banan den 5:te oktober! Men vad gjorde det, vi väntade ju på Dennis, och vi fick fundera lite över hur det kan ligga så många kottar under torrakan som står vid rondellen bakom 10:ans Tee.

image66
Den tallen har inte burit kottar på många år, men ändå samlas det mängder på marken under. Förklaringen är att den används av hackspettar som kilar in kottar i sprickor och käkar fröna. Det kallas kottesmedja eller något liknande...

På bilden nedan kan man ana att det är onaturligt många kottar under en så pass stendöd tall.

image67
Erling funderar över hur han ska kunna vinna matchen. Han leder med ett hål efter nio...
Men det är min egen tolkning av bilden. Han kanske bara står och njuter av fina utslag från våra vänner i framförvarande bollar.

image68
Elis spelade med Alf och Bea som hade dotter i sällskap. Inge och Bengt spelade bästboll mot Gunnel och Astrid. Martin gick och tränade med sin mysiga hund.

Och så dök Dennis upp. Han har en väldigt bra golfsving, men ibland blir den lite för elegant och han är lite snabb och ivrig. Men vad spelar det för roll när han har jättekul på banan. 

image69
Jag är ingen golfpro, men jag har fotat och filmat en del och spelat 130 rundor i år. Därför kan jag ibland ge tips till andra. Dennis har slagit en drive 242 meter trots att han är bara 12 år. Han har också ett suveränt bra närspel. Men vid det här andraslaget på hål 10 så var han lite okoncentrerad och sjönk ihop på högerbenet. Duffade lite och skar bollen till höger.

image70
Hej å hå. En slice. Men den stannade på fairway kort om bunkern till höger. Ni ser väl bollen...

image71
Nu har vi kommit till hål 15, och Erling skickar på en bra drive mitt i fairway.

image72
När vi kikade bakåt i motljus, så blåstes vattenledningarna vid greenen på hål 16. Jag kunde inte låta bli att plocka fram kameran. Kanske var det mitt avgörande trick för att få Erling ur balans? Jag vann matchen på hål 18. Visserligen var jag 1 upp efter 17, men Erling hade ju fortfarande chansen till särspel...

Dennis hade många väldigt bra slag varvat med en hel del okoncentrerade slag och puttar. Men många väldigt bra puttar också.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0