Tvärtom...

Inläggen på bloggen dyker upp i den ordning jag publicerat dom. Och det är ju bra.
Men ibland hoppar mina tankar fram och tillbaka, och då blir inläggen därefter...

Tvärtom ibland alltså. Tänker nu på Snör- och Snögolf....

Tvärtom kan det ibland bli i djurvärlden också. Vem minns inte sagan om den fula ankungen.

Efter en tur till Särna idag så stannade jag vid avtagsvägen mot Tännäs. Och då hörde jag svanar som hojtade nere på älven. Massor av svanar umgicks i en trivsam flock. Måste fotograferas!

image230
Några tycktes vara årsungar eftersom dom var så grå och fula... men en liten krabat såg helt annorlunda ut.

image231
En gås av något slag i svansamhället.

Jag är ingen fågelexpert, men efter det här så kanske jag blir intresserad... Det liknar ju nästan sagan om den fula ankungen - fast tvärtom.

Jag titade nyfiket i minst en kvart och hörde en del svanljud innan jag närmade mig stranden. Men jag såg ingen aggresivitet från de vuxna svanarna. De yngre svanarna verkade visa mindre rädsla och mer nyfikenhet. "vill du bli kompis med mig? - typ.."

Kommentarer
Postat av: alf s

Hei Ulf!
Jeg er heller ikke noen stor fuglekjenner, men din "fula ankunge" ligner på noe vi kaller for kvitkinngås. (kinn= kjake) Kvitkinn blir altså kvitkjake, og din anka har jo en kvit flekk på kjaken?

2007-11-05 @ 18:02:00
Postat av: Ulf

Tack Alf.
Men visst såg det moro ut? En udda typ mitt i en svanflock. Jag tyckte det var konstigt med de grå svanarna. Trodde att dom hade skiftat färg så här års...

2007-11-05 @ 18:16:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0