Julkola (stulet rakt av från Jonas Gardsiö)!

Jonas har ofta kul recept på vild fisk och färska upplevelser på stranden av älven eller bäcken. :-)
Nu kommer ett recept på mormors kola enligt Jonas:

Mormor Linas kola

2 ½ dl      Grädde
2 ½ dl      Strösocker
1 ½ msk  Sirap
1 ½ msk  Kakao
1 ½ msk  Vaniljsocker

Koka fösiktigt tills det blir segt när man testar en kula i kallt vatten. Precis som när man kokar knäck.

Det här receptet är min mormors och min speciella favorit till jul. Ibland blir kolan seg som kola andra gånger kan den bli lite sockrigt porös. Men i mitt tycke fantastiskt god i båda varianterna.

Blogg_kakao

Mormor Lina var precis som morfar en mycket snäll person och skulle säker gillat att använda den här kakaon i receptet.

Krav- och rättvisemärkt, jag tror hon skulle gillat det. 
Skriver Jonas...

Stulet från Jonas...


Kommentarer
Postat av: Jonas Gardsiö

Jag är lite petig när det gäller mitt namn.
Efternamnet stavas Gardsiö, alltså utan J.

Kul att du uppskattade inlägget om kolan.

2007-12-01 @ 11:24:37
URL: http://www.gardsio.se/minblogg.htm
Postat av: Ulf

..rättat. F-låt

2007-12-01 @ 13:01:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0