Idre Fjäll

Ingen ny pressrelease från Idre Fjäll. Inga kommentarer efter informationsmötet i tisdags, inga kommentarer till den fantasilöshet och tjurskallighet som många uppfattar Tre Toppar som.

- Inga kommentarer till det tal om bristande samarbetsvilja som framförs från den som vill bygga nya skidbackar, liftar, stugor, hotell och Spa på Hemmeråsen.

- Inga kommentarer till liknande anklagelser från de som vill köpa golfbanan och bygga hotell, gym och Spa.

Jag tycker inte att Tre Toppar handlar om fantasilöshet eller tjurskallighet. Jag tycker att det är insiktsfullt, framsynt och bevis på klokhet att ha idén levande trots alla lumpna och populistiska påhopp.

Jag tycker personligen att projektet på Hemmeråsen kan genomföras som tänkt utan att Idre Fjäll ska behöva bli inblandade. Den dag som "Family Mountain 365" har kommit en bit på väg så är jag övertygad om att det kan bli aktuellt med liftförbindelse mellan de två anläggningarna. Och då tror jag inte att Idre Fjäll är negativa på det minsta sätt.

När det gäller golfbanan så ser jag ingen stor konflikt. Om de som vill köpa golfbanan kan presentera en trovärdig kalkyl för lönsamheten så är nog Idre Fjäll väldigt intresserade av ett samarbete.

Men jag är ju inte insatt i alla turer, väldigt lite faktiskt, men jag iakttar och försöker förstå.

Granlunds tält är nog snart på plats efter vägen upp till fjället. Såg att Fortum var där för att kika på elförsörjningen för några dagar sedan, och idag såg jag att det tippats några (många) gruslass på området.

Och snökanonerna på Idre Fjäll kämpar i vinden och blåser ut mängder av snö. Tack säger jag. Tack för att ni fortsätter att värna om turismen i Idre och har en strategi och vill bygga ut upplevelsen.

Men jag tror att de som var högljudda före och efter regeringens populistiska nej till Tre Toppar behöver bemötas. Även om de är tysta just nu.

Jag väntar fortfarande på svar från de som påstått att orörd natur ska visa sig bli vår största tillgång. För vem, när då, hur då?

Dessutom är ju de flesta numera medvetna om att klimatet påverkar habitat och fågeldirektiv mer än linbanor.


Kommentarer
Postat av: Anna

Ja, jag håller med. Man borde höras lite mer.
Och jag undrar jättemycket varför ingen ojar sig över det enorma stycke natur som Himmelfjäll vill exploatera?

2007-11-27 @ 16:12:15
Postat av: Anonym

Ja man kan undra varför det var så tyst den gång som Hemmeråsen lyftes ut ur naturreservatet.

Ett naturområde som är minst lika skyddsvärt som de delar av Städjan som berörs av Tre Toppar.

Ett område som dessutom är mer orört än Städjan eftersom färre fötter trampat omkring där.

Min teori är att det var löften om stora privata investeringar utan behov av medfinansiering från kommun eller stat som lockade.

Plus det faktum att Städjan är en vacker "synvilla" som lurar många att tro att det är ett unikt fjäll i Dalarna och i Sverige.

Om Städjan hade legat i närheten av Stockholm hade det varit full kommers på toppen och på alla sidor. Restauranger, lyxigt boende, skidliftar, utsiktstorn på toppen och motorvägstunnlar rakt in genom hjärtat av berget.

Tänker återkomma till "synvillan" i bloggen.

2007-11-27 @ 16:34:47
Postat av: Ulf

Vet inte varför min kommentar blev anonym, men alla läsare fattar nog att det var bloggaren själv som kommenterade.

Ulf alltså

2007-11-27 @ 16:38:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0