Vad kostar en utryckning?

För att inte tal om ett ramponerat fordon? Vi behöver inte blanda in skadade eller dödade människor för att förundras över Vägverkets besparingskalkyler.

Jag har räknat lite. Snöstörarna placeras ut på var 80:de meter och tätare i kurvor. Dessutom dubbla störar för att markera exempelvis vägräcken.

Mellan Idre och Älvdalens kyrkby krävs det alltså ungefär  4 000 störar varje vinter. Svinnet som måste ersättas varje år är enligt uppgift cirka 30%.

Årskostnaden för att ersätta 1 200 störar kan max uppgå till 50 000 kr, men troligen mindre.

En årlig besparing på 50 000 kr. Om varje Älvdaling skickar en tia till Vägverket så har dom råd att låta oss ha normal trafiksäkerhet på vår turistväg.

Jag tror inte att störarna var importerade. Jobb går förlorade hos de inhemska företag som tillverkade störarna eftersom det utslaget över hela landet rör sig om "besparingar" på 20 miljoner kr enligt Vägverket.

Så om Vägverket sparar 50 000 kr mellan Idre och Älvdalens kyrkby, så sparar samhället betydligt mindre på den sträckan.

Och vad kostar ett ramponerat vägräcke och en utryckning som den i Idre i söndags? Knappast 50 000 kr, men kanske samhällets vinst redan är uppäten?

Några få incidenter till utan skador på fordon eller människor, så är det en ren förlust.

Men den förlusten drabbar ju inte Vägverket eller PEAB.

Vi kanske skulle sätta upp insamlingbössor efter vägen och uppmana turister att lägga en krona för att underlätta deras besök i kommunen? Givetvis med en liten skylt som förklarar bakgrunden till insamlingen...

Hoppas att alla läsare fattar ironin i mitt spånande efter en snabb lösning på problemet.

Kanske kommunen eller EU kan bidra med de 50 000 kr som tydligen Vägverket behöver varje år?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0