Namn på en kommun?

Jag skrev tidigare om allt tjafs om namnet på kommunen Älvdalen.

Skämtade då lite om den så allvarliga frågan. Det kanske man inte ska göra, men jag har upplevt det som ett löjligt problem under alla de tio år jag bott i Idre. I Älvdalens kommun.

Malung har bytt namn till Malung-Sälen. Visst är det OK. Jag tror inte att man är så ledsen över det. Inte ens ett problem för de som identifierar sig mer som Transtrandsbor eller Limabor.

Men i Älvdalen är det inte lika enkelt eftersom vi har tre tydliga identiteter. Älvdalen, Särna och Idre.

Dessutom finns det redan en kommun som heter Ydre. Sammanblandning med Idre förekommer ofta.

Men efter diverse funderingar så har jag två halvseriöst menade förslag till nytt namn på kommunen (även om jag inte tror att det är nödvändigt att byta namn om man kan hålla isär i vilka sammanhang man marknadsför kommunen).

"Idredalens kommun" eller "Älvfjälls kommun"

Men mest lutar jag åt att Älvdalens kommun är OK. "Ett vackert namn på en vacker bygd" som det stod i DN för ett antal år sedan.

Men älvdalingar måste sluta uppröras över att turismen i första hand är en näring i Idre och Grövelsjön...

Och vi som bor här uppe i den turistdominerade delen av kommunen kan ju sluta att hacka på "dom där nere".

Jag försöker tackla problemet genom att alltid skriva "Älvdalens kyrkby" när jag menar kommundelen Älvdalen i kommunen med samma namn. Lite krångligt, men hanterbart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0