Marknadsföring av en kommun?

Behövs det? För vem? För att de boende med rötter i kommunen ska må bättre, eller för att locka inflyttare? Eller kanske för att locka turister?

Läste några insändare i Mora Tidning som diskuterade kommunens marknadsföring av turismen.


Någon var upprörd över att det fanns en länk på kommunens hemsida där det stod idre.se i rubriken. På sidan fanns länkar till alla kommunens olika turistbyråers sidor.


En annan insändare hävdade att kommunens namn är ointressant när det gäller marknadsföring av turismen. Det viktiga är att visa det varumärke som är mest känt i turistiska sammanhang.


Jag håller i viss mån med båda. Men det handlar ju om två helt olika saker.


I den första insändaren handlar det om behovet av identitet och rötter. Är man Älvdaling så är man stolt över det och vill inte bli kallad Idrebo.


Jag svarar aldrig att jag bor i Älvdalen när någon frågar var jag bor. Jag svarar givetvis Idre. Och det handlar inte om att jag tycker illa om kommunen. Men det är ett svar som bättre beskriver var jag bor.

I den andra insändaren handlar det om marknadsföring av turismen i kommunen. Och där är det unika och mest kända besöksmålet norra Dalarnas fjällvärld. Och den delen av Dalarna har två kända varumärken.

Sälen och Idre. Givetvis även Grövelsjön som var vida känt långt före Idre.


Men jag måste berätta en liten grej som jag upplevde för några år sedan.


Jag var på ett studiebesök i Storseleby i Vilhelmina kommun för några år sedan. Där fick vi vara med om en fest med massor av bybor och jag roade mig med att ställa en fråga om Älvdalen.

- Vi kommer från Älvdalen. Känner ni till Älvdalen? Vet ni var det ligger?


Först var det tyst länge, men så sa någon:

- Njaej, det finns ju många älvdalar....


Kul svar med tanke på hur många älvdalar vi hade passerat på resan upp. Och bara i kommunen fanns det säkert två, tre stycken...


Då frågade jag om dom visste var Idre låg. Fick svar direkt:

- Ja det är ju där det finns en skidanläggning. I norra Dalarna eller i Härjedalen nånstans tror jag.


Jag kan också nämna att det då dök upp ett ledljus hos en äldre man.

- Jag gjorde lumpen i Trängslet. Nu vet jag.


Kanske man skulle döpa om kommunen till Idredalsträngslet? Men då blir Särna bara en liten ort i en stor kommun som man inte identifierar sig med. 
Men man kunde ju ha en slogan:


"Välkommen till det Sär(
na)egna Idredalsträngslet! Varje vecka en festvecka!"


Slutar nu...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0