Lite annat frampå nattkröken...

Jag har ju tidigare berättat att jag gillar att teckna och måla. Vart femte år ungefär brukar jag få ett ryck.

Perioderna där emellan försöker jag hämta inspiration. Eller ägnar mig åt helt andra aktiviteter. Golf t ex... :-)

Men suget efter att börja måla ökar. Faktum är att jag oftast har målat mellen jul och nyår förr. Berodde kanske på att det var då man var ledig från jobbet, kunde koppla av, och var inomhus för det mesta...

Vill visa några målningar som jag har en liten historia bakom.

Jag var med i en konstförening när jag jobbade på IBM i Järfälla. Ibland hade man utställningar och ett konstlotteri.

Denes Perger hette konstnären ett år. Jag köpte en olja som föreställer ett tåg i Bolognerskogen i Paris.

Min dotter är född där. Hon har åkt med tåget. Tavlan är målad samma år som hon åkte där som bebis.

image341

Och ramen ingick i köpet.  :-)

Men det roligaste med historien är att året därpå var det lotteri i IBM´s konstklubb. En mängd olika konstnärer var representerade.

Och jag vann en litografi av...
Just det... av Denes Perger

image342

Från Paris till Stockholms skärgård. Passade bra. Ramen ingick...

Men ibland har jag gjort egna ramar. Även målningar.

image343

Den här ramen har jag guldsprejat själv. Killen har jag målat också förstås.

En kille som kikar in genom ett fönster (inte ut)
.. och det är inget kvisthål i väggen ovanför hans huvud... Det är ett ägg som han balanserar på huvudet.
Och han är nte mulatt, som någon tyckte.

Eller också tittar han ut, och månen lyser in genom ett hål i väggen.

Inte vet jag. Jag tänkte inte så när jag målade. Det är ju betraktaren som avgör brukar man säga. Och så är det väl.

Men inte när det gäller reflexer på snöstörar....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0