Himmelfjäll

Det är mycket på gång i Idre nu.

Riktigt hett faktiskt. Kanske är vi den största boven i den globala uppvärmningen :-)

Men om vi ska prata klimat ett ögonblick, så kan jag bara säga att jag frusit sk-t mycket i minst en vecka nu.
Minus 18 - 24 grader varje natt i byn. Minus 4 - 6 grader hos tursisterna på Idre Fjäll.

Och i Nikkaluokta har dom plusgrader t o m på natten....

Men det var en parentes om vädret.

När det gäller klimatet, så finns det allt säkrare tecken och vetenskapliga bevis för att det blir varmare på vårt lilla klot. Det kommer att påverka vårt väder på olika sätt. Det område i Skandinavien som kommer att ha vinter längst är inlandsområdet runt Idre.

Hörde ni? Vintern består några generationer till här uppe i Idre. Idre är ett litet hörn av en kommun nära Mora. 

Jag borde ha skrivit här runt oss, eftersom vintern försvinner snabbare norrifrån än söderifrån.

På prognoskartorna som bygger på de senaste uppgifterna om vad som sker med klimat och väder så krymper snövintern i Skandinavien från alla håll på lång sikt. Men i ett område med Idre nära mittpunkten håller vintern ut längst.

Därför är nyinvesteringar i Idre väldigt lönsamma på sikt!

Med de kalla vintrarna på grund av "inlandsklimatet" följer tidiga och varma vårar.

Perfekt för kombinationen skidor och golf. Snart har vi inga lågsäsonger vår och höst. Snart har vi skidåkning förmiddag, golf eftermiddag och forsränning med bastutunna på natten.
 
Före golfen nästa morgon så längtar vi efter en liten älgspaning elle bäverjakt i gryningen.. 

 - Kanske man kan ta den där bävern med överraskning med en mjukt lobbad wedge?
- Skitenkelt. Men försöka få älgen där borta hoppa jämfota med en hårt pushad drive eller järntvåa.
- F-n, han smet innan jag hann pegga upp.

Himmelfjäll är nog inte ett projekt som väntat på klimatets påverkan på vädret i Idre. Så framsynt kan ingen vara. Men efter alla turer så är spaden nu i backen.

Skyltarna har kommit upp! Där krävdes en del spadtag...

image348

Lite ogenomtänkt placering av skyltarna tycker jag, men det finns säkert en klurig tanke bakom.

Först synas, sedan ge information när alla undrar..
Så kanske?




Kommentarer
Postat av: Anna S.

Haha..underbart.
Tycker duska maila den till
Stefan Jonsson!
Maila Jocke den glada nyheten oxå, så han får lite mer goda argument för.

Och God Jul!
Själv ska jag fira grön jul på Dalarö.

2007-12-20 @ 22:21:45
Postat av: Ulf

Jag brukar ibland tipsa om att min blogg finns.
De som tycker att det jag skriver är intressant läser bloggen ibland.

De som tycker att det är strunt lönar det sig inte att maila till.

Men det är spännande att inte veta vem som tycker vad...

2007-12-20 @ 23:27:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0