Finland är boven...

Nu har jag skummat lite i forskningsrapporten jag fick från VTI.

Jag skämtade tidigare om att besparingen genom att sluta använda klarblå snökäppar med reflexer bara kunde ske genom att sälja käpparna till Finland. Att låta dom ligga i lager sparar ju inga pengar.

Men nu verkar det som att Vägverkets beslut grundar sig på en Finsk forskning.

Finland har ju ett helt gäng duktiga rallyförare som inte behöver reflexer för att hålla sig på vägen i rent otroliga hastigheter. Troligen kan dom öka medelhastigheten från 120 till 140 km / timme på den minsta grusväg i vinterskogen om dom får ha reflexpinnar i vägkanten.

Men det har väl inget med normal trafik med timmerbilar, turistbussar och personbilar att göra?...

Nu hänvisar jag inte till rapporten, men jag skriver hur jag känner...

Min slutsats står dock fast. Vägverket forskar mer om möjliga besparingar än om ökad trafiksäkerhet.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0