Fick nyss fler pusselbitar om snöstörar.

VTI återkom nyss med en ledtråd om forskning kring kantstolpars inverkan på trafiksäkerheten.

Kanonservice!

Det finns en rapport som handlar om mittlinjer och kantstolpar. Inte specifikt snöstörar, men det finns ju fasta stolpar med reflexer på större vägar söderöver. Och det kostar pengar att tvätta dom. Ni har troligen sett bilar som högtryckstvättar de där stolparna. Jag har sett det massor av gånger. Ser bra ut, men det ser också väldigt dyrt ut.

Vägverkets forskning går troligen ut på att hitta besparingar, inte på att värna om trafiksäkerheten.

Jag har inte läst rapporten än men kan ju ana sambandet. Kan Vägverket visa att tvätten av de fasta reflexstolparna inte motsvarar den trafiksäkerhetsmässiga och samhällsekonomiska vinsten, så kan man ju slopa reflexer även på vintervägar.

Men tokigare koppling får man i så fall leta efter.

Jag ska läsa rapporten, men inte ikväll.

Jättetack till VTI!

Kommentarer
Postat av: Jonas Gardsiö

Jag har skummat lite. Det ser intressant ut!

2007-12-13 @ 19:25:08
URL: http://www.gardsio.se/minblogg.htm

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0