Ångbåt och elbåt

Hemresan från Taxinge till Mariefred skedde alltså med ångbåt.
 
På andra sidan badstranden ligger vår båt redo för hemfärd.
 
Mariefred heter hon.
 
Dags att kasta loss när ångvisslan låter. Vi placerade oss på skuggsidan i vinden för att få sol och lä på resan.
 
På väg med ångbåten.
 
Jag besökte maskinrummet...
Tvåcylindrig ångmaskin på ungefär motsvarande 300 hästkrafter. Eldaren hann precis stänga luckan till den ena pannan innan kameran knäppte bilden.
 
Många stora och fina båtar i hamnen...
Havskryssaren hade bogpropellrar som underlättade manövreringen.
 
På parkeringen såg jag en kul bil. Inte Ferrariröd men Televerksorange... med logga också. En ägare med humor?
 
*    *    *
Nästa resa för mig blev till Dammvik (mellan Hjulsjö och Grythyttan) och syster Maud och svåger Norbert.
Här är stugan som jag bodde i. Inget kök, men vad gör det när man har egen dusch och vattentoa. Dessutom fixade Maud och Norbert både frukost och all annan mat. Bekvämt helt enkelt! Lika bekvämt som vid besöken i Strängnäs och i Skärgården.
 
Man borde kanske åka på semester oftare...
 
Det smakfullt utbyggda ursprungshuset. Disk utomhus i det vackra vädret.
Utsikt från min bostad. Om man kikar till höger så har jag sjöutsikt...
 
Utsikt från frukostrummet i tillbyggnaden.
 
Jag fick SMS från Per lite före kl 9 i måndags. Han skulle vara med i Aktuellt.
Det handlade om Egypten och militären som har en egen affärsverksamhet med diverse vanliga och kommersiella fabriker och butiker.
 
Per presenterades som författare. Och det är ju i och för sig rätt, men att han är chefredaktör för Fria Tidningen kunde man väl inte skriva eftersom det kunde betraktas som reklam?
 
Jag beundrar Per som aldrig faller i fällan att börja svamla när han får ledande frågor som ingen har svar på.
Han svara bara kort och enkelt att det vet jag inte. Men på något vis lyckas han ändå få frågeställaren att ställa frågor så att han kan kommentera ämnet klokt och analytiskt.
 
Kul att se Per igen bara två dagar efter att vi träffats i Skärgården med lille Vide.
Per och liten Vide i lördags.
 
Men lite fler bilder från Dammvik
Ingen ångbåt den här gången, men en liten tyst och smart elmotor.
 
Syrran tog bilden
 
Norbert och Dina går hem efter att ha sett att vi kom iväg bra.
 
Syster Maud pekar och berättar.
 
Jag metade lite också, men från bryggan.
Kvällssol vid bryggan
 
Vinden har lagt sig och den går ofta och lägger sig samtidigt med solen i de här trakterna.
 
Nu är det gonatt.
 
*   *   *
 
Glömde firrarna som jag tog vid bryggan. En på bröd och en på mask de två andra på blank krok.
Grillade en, och gav de tre andra till kräftorna...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0