Härligt golfväder i dag!

Det började med lite tunna och spridda moln på några hundra meters höjd över våra huvuden.
Ungefär i höjd med toppen på Städjan.

På väg till golfbanan tog jag en promenad ner till sjön utanför kyrkan

Jag tror att det var två tjejer som provade lite piruetter på Idresjöns blankis.

Men man kan kalla det mulet när Alf och jag startade på hål 1.

Ingen snö, ingen frost, men rejäl tjäle i backen.

Alf tog kommandot direkt och efter 3 spelade hål var han 2 hål upp och ledde även med 6 slag före mig.


Och när vi gick ut på hål 4 började solen titta fram mer och mer. Green på hål 3 ligger i sol.

Vi delade hål 4 och 5. Ett fall framåt för Ulf...


Inför hål 6 försökte jag störa Alfs spel genom att be honom posera i solen med snöklädda fjäll i bakgrunden...

Men Alf vann även hål 6.

Jag vann hål 7.

På hål 8 fick Alf ett MYCKET knepigt läge efter 2 slag och jag trodde att jag skulle vinna hålet enkelt...

En normal golsving var inte att tänka på med en tall i baksvingen. Ni kan skymta flaggplaceringen som en liten pinne där borta...


Men Alf lyckades skicka iväg bollen med tån på en lagom stängd klubba och den rullade sista biten åt precis rätt håll och kunde lika gärna ha blivit en otrolig Birdie. Men han vann alltså hålet på ett enkelt Par.
Jag hade chans på en enkel Bogey, men slarvade till det och gjorde en trippel...

Men vilket härligt väder vi fick!
Alf hade som vanligt kaffe i termos med sig (för en fyrboll), och jag höll med bullar från ICA. Men bara för två, eftersom jag anade att de två andra inbjudna antingen inte läser sin mail, eller glömmer att tacka nej om dom ska göra annat.

Inför hål 10 så var det i stort sett molnfritt

Nu var Alf i ledning med 2 hål upp, och 6 slag bättre än mig.

Men jag var inte så orolig eftersom jag kände att jag hade hittat en bra golfsving som gav bra bollträff.

Alf vann även hål 10.

Jag vann 11 och 12, och vi delade hål 13, men Alf vann hål 14.

Nu var det lite knepigt för Ulf, eftersom jag brukar ha problem med hål 15. Ett hål som Alf aldrig har problem med...

Alf var nu 2 hål upp men var bara 3 slag bättre än mig.. Alf slår ut först...


Men ser man på. Alf hookade - elle klackade - ut bollen mot isen i viken. Hade bollen nått isen så hade han tjänat 50 meter och kunnat spela vidare från andra sidan viken.

Mitt utslag träffade tallen som ibland står ivägen om man vill undvika att plumsa ner i viken, men bollen stannade på land.

Efter hål 15 var läget lite mer hoppfullt för mig.
Vi låg då lika i antal slag och Alf var bara 1 hål upp.

Men utan att beskriva fler detaljer så kan jag berätta att Alf vann med 3/1 i matchen och var 2 slag bättre än mig.

Och vi hade en härlig golfdag!

Prognosen från yr.no inför morgondagen har flyttat fram den väntade nederbörden ett halvt dygn, så det kanske blir golf även i morgon.


Vi får se om jag hittar någon att spela med, annars blir det nog en egen tvåboll..

Jag måste träna vidare på den golfsving som fungerade bättre än på länge i dag.
Och det nya var en enkel grej som jag härmat efter Jocke som jobbar som assisterande pro till Fredrik. 
Han ställer upp sig vid bollen och adresserar, och precis innan han vrider upp för baksvingen så stickar han fram hakan lite...

Det lönar sig alltså att sticka ut hakan i golf.  :-)
Men varför vann jag då inte över Alf i dag? Lätt besvarat. Golf handlar inte om ett bra slag per hål...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0