Information om Himmelfjäll...

I kväll var det storfrämmande och ett fullsatt Kulturhus i Idre.

Staffan Derning hade bjudit in sina konsulter från USA för att presentera nuläget och visionerna för projekt "Himmelfjäll AB".


Nästan alla var där, utom Erling som är förkyld.

Vi fick en gedigen och skickligt genomförd presentation av projektet med hjälp av en duktig tolk från Orsa med tydlig amerikansk brytning...

Mike Larson och Spencer Stanek från International Alpine Design har arbetat fram de första planerna för området åt Himmelfjäll AB.


Idre Fjäll var rikligt representerade och Jocke kollar så att dom sitter vackert innan föreställningen ska börja.

Och jag fick veta (skriver jag istället för vi, eftersom jag efteråt fick höra att vi uppfattat olika):

Konsulterna från USA har gjort ett bra arbete för att visa hur man kan utnyttja området på bästa sätt.
En nyhet var att en ny 18-håls golfbana fanns med i planerna.

Staffan har vissa svårigheter med att skaffa finansiärer för ögonblicket.

Idre Fjäll välkomnar ett nytt liftsystem och nya skidåkningsmöjligheter i närheten eftersom deras eget fjäll inte kan rymma fler backar och liftar.

Efter presentationen blev det frågestund.


Ett par frågor om när etapp ett med liftar och skidåkning skulle vara klara kändes ganska onödiga eftersom Staffan redan berättat om finansieringsproblemen.

Frågorna om hur Idre by skulle få nytta av alla turister och alla nya arbetstillfällen blev lite förvirrade, men klarades ut så småningom.

Mike berättade att det alltid dök upp samma problem med den ökade biltrafiken på grund av turismen. På varje turistort ville halva befolkningen ha nya vägar utanför byn för att slippa se turisterna, och den andra hälften ville ha fler turister i byn... Känner ni igen problemet?

De nya arbetstillfällena skapar fler lokalt boende, men tolken från Orsa tänkte nog mest säsongsarbetare, och det blev lite fel en kort stund. Givetvis medför nya arbetstillfällen en befolkningstillväxt i byn! Och det är ju positivt.

Oj då. Nu har jag börjat skriva lite kortfattat, och bara för er som var där...

Men som jag nämnt tidigare, så hör de flesta åhörare i ett så här spännande ämne olika saker.

Några tycker att Idre Fjäll försöker sätta käppar i hjulet för nya satsningar i området.

Och trots att Idre Fjälls VD tydligt förklarade varför han välkomnar en utbyggnad av skidåkningen i området, så var det många som efteråt tyckte att han sagt tvärtom...

Men det kan ju bero på att Staffan länge utpekat Idre Fjäll som ett hinder för hans egna planer. Många har tydligen trott på det. Men hur har Idre Fjäll hindrat, undrar jag?

Några tror att Himmelfjäll AB sitter inne med hur många miljoner som helst, och kan genomföra projektet bara omgivningen slutar strula. Löjligt tänkt.

Om det hade funnits kapital i Himmelfjäll AB för att sätta igång så hade det gjorts för länge sedan.

Men stopp nu!

Det jag skrev nyss innebär inte att bolaget är konkursmässigt. Där finns många tiotals miljoner! 
Men det räcker liksom inte för att bygga den första etappen. Fattar ni? 

Mannen är stenrik och är nog god för cirka 50 000 000 kr. Varav en stor del i mark och annat som inte så lätt kan användas för att betala en faktura från en liftleverantör.

10 000 000 kr på banken kan kännas jättestort för många, men få skulle orka genomföra projekt Himmelfjäll utan många stora och små medfinansiärer. 

Om ingen tror på projektet så blir det inget. Inga finansiärer.
Om alla tror på projektet så kommer finansiärerna att ställa sig i kö.

Jag personligen tror på projektet, men jag tvivlar starkt på att det går att hitta finansiärer.

Kommunen tror på projektet, men dom kan lika lite som jag finansiera.

Idre Fjäll hoppas att det går i lås, men kan naturligtvis inte investera i liftar på Himmelfjäll. Hur dyrt skulle ett liftkort då bli på Idre Fjäll? 

Idre Fjäll kan inte heller investera i en transportlift till en avlägsen stugby om det inte finns mer skidåkning att tillgå.






Kommentarer
Postat av: Jonas Gardsiö

Tackar för rapporten. Jag hade inte tid att vara där.



Dina uppgifter överensstämmer med det jag fått höra från andra närvarande personer.

2009-01-09 @ 16:27:25
URL: http://www.gardsio.se
Postat av: Uffe

Tack för det Jonas



Jag var ganska säker på vad jag hade hört, men blev lite tveksam efter en del prat och reaktioner i rökrutan efter informationen.

2009-01-09 @ 17:07:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0