Tog en tur till Sveg idag för bilbesiktning

Och det gick ju bra. Jag fick använda bilen även på hemresan.

Men tre små ting måste förbättras på bilen för att den ska kunna anses trafiksäker i ytterligare ett år.
Ett nytt framhjulslager, en ny styrled och lite ny plåt kring infästningen av länkarmen vid höger framhjul.

Framhjulslagret har jag misstänkt länge, men det upptäckte inte den tidigare besiktningen.
Rosten vid länkarmen upptäcktes vid den tidigare besiktningen, men eftersom jag kunde förklara att det inte var bärande delar som rostat så slapp jag anmärkning den gången.
Styrleden var inte tillräckligt glapp för att behöva åtgärdas, men när besiktningsmannen skulle skriva ut protokollet ändrade han sig. Han såg att den underkänts vid den tidigare besiktningen. Mitt försök att förklara att det den gången även hade varit glapp i den yttre styrleden på höger sida hjälpte nästan. Ett glapp som kanske även kändes från vänster sida. Han trodde mig, men eftersom glappet redan var underkänt så måste det åtgärdas nu.

Passade på att besöka Dollar$tore i Sveg för att inhandla ytterligare fem stycken målardukar. Nu har jag sju härliga målningar som väntar på att bli gjorda.

På hemvägen tog jag en bild på hemtrakterna från stranden vid Kringelfjorden.


Eftersom jag nu hade bil så tog jag en tur till Nipfjället. Vi har ju bilväg mitt i Natura 2000.

Fjället Molnet i bakgrunden.


Städjan är fortfarande snöfri. Men vilken dag som helst kommer det första vita att lägga sig på Städjan, Nipfjället och Molnet - för att inte tala om fjällen några mil bort...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0