Dimman låg som ett lock över byn i morse

Men den lättade då solen steg och värmde upp luften. De som gick ut på golfbanan tidigt på förmiddagen fick en spännande runda i den täta dimman. Sikten kan inte ha varit mer än drygt hundra meter...

Jag gick ut kvart i tolv tillsammans med Lars T och Classe N. Vi spelade Köpenhamnare. Men eftersom Classe började längta efter snö och skidåkning, och klev av efter nio hål,  så fick vi övergå till renodlat matchspel.

I den avbrutna Köpenhamnaren ledde jag knappt över Lars och Classe som delade andraplatsen efter nio hål.

Det var mycket väntan. Redan från hål 2 fick vi vänta på tee innan vi kunde slå ut, och så fortsatte det.

På hål 13 blev det så gott om tid att jag kunde plocka fram kameran.

Lars pustar ut och funderar över hur han ska vinna matchen. Jag var ett upp efter nio hål, men med Par på både hål 10 och 11 så var jag nu tre upp. Vi delade häl 12.

Men medan vi väntade på att framförvarande boll skulle komma utom skotthåll så tog jag några höstbilder från hål 13.


...och med lite zoom åt andra hållet...


Efter "Mördarbacken" träffade vi andra som köade på hål 11.

Alf och Bea tog det med ro. Alf ställer upp igen på Tisdag så att Sverige kan få revansch mot England/Norge.

Appropå väntan och lång rondtid. Det tog oss 4 timmar och 55 minuter idag. Det tycker jag är minst en kvart för lång tid.
Om man är två, tre eller fyra som spelar i bollen och får vänta, så blir det mycket tid till prat om allt möjligt, och det är lätt att tappa fokus på golfen. Några få gånger har jag gått ensam efter en rad fyrbollar och fått vänta. Men då har man ingen att prata med, och det är lättare att behålla fokus på golfen. 

En annan märklig sak när det blir köer är att de flesta tycks skylla förseningen på den boll som går två eller tre bollar framför...

Det hände idag, och så brukar golfare ofta kommentera det när jag jobbat som Banvärd. Det finns en naturlig förklaring till det, men det är ändå en ganska ointelligent tolkning av läget på banan.

Den naturliga förklaringen är att man på vår bana ser ungefär tredje bollen framför ibland, men aldrig längre fram i kön...
Alltså tror många att det är den bollen som bromsar. Speciellt om man ser att dom letar i skogen på något hål.

Det ointelligenta i sammanhanget är att man inte har fantasi nog att kunna gissa att det har gått ut bollar i en strid ström under två-tre timmar före den boll som man uppfattar som först i kön...

Jag vann matchen med 5 upp och 3 hål att spela. Just då låg jag ett under mitt hcp, men gjorde inga fler poäng...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0