Snooker...

Det finns några sporter som jag tycker är speciellt TV-vänliga.

En är Cykeltävlingar som Tour de France, Giro d`Italia och många fler, och en annan är Snooker. Jag ser just nu på VM-finalen i Snooker.

Första gångerna jag såg den sporten på TV så kunde jag inte reglerna, förutom att en färgad boll skulle trilla i hål och den vita skulle stanna på bordet.

Men när man kan reglerna är det en fascinerande och imponerande uppvisning man får följa.

Den sista pusselbiten i de raffinerade reglerna fick jag på golfbanan idag. Alf förklarade varför man fortsätter att spela trots ledning med fler poäng än vad som finns kvar på bordet. Ni kan säkert mer än jag, så jag försöker inte förklara.

Men jag vill förklara varför de två sporterna är så bra på TV.

Anledning 1:
Jätteduktiga kommentatorer på Eurosport.

Anledning 2:
Det går ju inte att följa ett cykellopp utan helikoptrar och motorcyklar med kameror och med tidsangivelser mellan ledare, efterföljare och huvudklungan om man är på plats.

När det gäller Snooker så kan man visa repriser, vrida bilden och visa olika vinklar före stöten. Och dom brukar i speciella lägen visa hur stöten bör göras genom att rita bollens tänkta bana.

Anledning 3:
Hur långt skulle man behöva åka för att se de här tävlingarna live?
Lååångt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0