Klimatet - något helt annat alltså...

Vår nuvarande regering fick med hjälp av naturfundamentalister hejd på en positiv utveckling av turismen i norra Dalarna.

Jag skrev då ett mail till någon av de organisationer som hotade med att kedja fast sig vid granarna nedanför Städjan om det gjordes ingrepp.

Då hade jag läst om skövling av regnskogar, och sett spåren efter kalhuggning i Sydostasien, och undrade lite försiktigt om dom inte borde fundera lite längre än över sitt egna specialintresse.

Svaret jag fick var att man bara jobbade för att bevara nordvästlig Taiga. Låter väldigt exotiskt och udda och hotat , och värt att bevara intill varje kotte.

Men halva nordkalotten består ju för sjutton av Taigaskog. Tall och gran alltså. Att kalla vår del av dessa enorma skogar för nordvästlig, det är ju bara en närsynt syn på väderstreck.

Nu är det inte sydostasien utan Brasilien som hamnat i fokus när det gäller skogar, miljön och klimatet.

Länk: Såg inte programmet, men fattar (ungefär) vad det handlar om. Djupt oroande. Värre än linbana till Städjan. Mycket värre..

Ska se reprisen och försöka se om jag överdriver och har fått allt om bakfoten. 

Kommentarer
Postat av: Jonas Gardsiö

Håller med. Skövlingen av Amazonas är oroande.

De som bor där ser det nog delvis som utveckling tyvärr. Och vi hjälper till genom att äta billigt Brasilianskt kött.

2008-01-26 @ 21:34:05
URL: http://www.gardsio.se/minblogg.htm

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0