Måste erkänna min okunskap..

Jag har nog aldrig hört talas om Hans Rosling tidigare. Inte vad jag minns i alla fall.

Men den nya programvara som han är delaktig i, och som ger en helt ny dimension till statistik, imponerade verkligen på mig. Och han själv var verkligen underhållande att lyssna till.

Han kallade sin nya presentationsteknik för Disney-lik. Han sa något om att han ville bli den nye Pohlman i Agenda. Efter att ha beskrivit hur meteorologer samlar torra fakta och siffror för att sedan göra väderprognoserna till underhållning.

Sökte därför lite på Internet och hittade massor. Bland annat det här.

Vet inte om han kan bidra till att förbättra världen, men att sluta prata om världen i världsdelar och religioner tycker jag är helt rätt. Och han lyckas verkligen att visa hur våra fördomar lurar oss att tro att vi förstår...

Asien är inte bara ett land och en utveckling. Afrika är inte bara ett land och en utveckling... till exempel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0