TELIA igen

Skrev tidigare om alla prylar jag fått från Telia för att samtidigt ringa billigare och binda abonnemanget i 12 månader...

Häromdagen ringde en säljare från Optimal Telecom och erbjöd mig ett bättre avtal för fast telefoni. Lät väldigt bra.

Så jag kände mig tvungen att på allvar försöka jämföra priser. Jätteintressant. Oj vilka krångliga prislistor!

Olika priser på vardagar, kvällar och helger. Olika fasta månadstillägg för att få lägre minutpris. Olika priser på samtal till mobiler i Telias nät och andras nät. Noll kr per minut inom Dalarna hos Optimal Telecom....  o s v.

Jag började med att jämföra mellan Telias olika alternativ. Det visade sig snabbt vara omöjligt eftersom min faktura inte visar vilka dagar eller tider på dygnet som jag brukar ringa.

Men eftersom Telia har alla uppgifter om mina telefonvanor så bad jag via mail att dom skulle välja mitt bästa alternativ.

Telia hänvisade till prislistan och la till att jag kanske skulle välja "Dygnet runt" istället för "Mini", som jag skaffade i somras.

Då blev jag irriterad och gjorde en kalkylmodell i EXCEL.

Jag gjorde en ungefärlig fördelning av mina antal samtal och minuter från fakturan och fick ett resultat som stämde ganska väl med beloppet få fakturan för mitt nuvarande avtal.

Till min förvåning (egentligen som jag förväntade mig) så har jag nu högre telefonkostnad än om jag gett f-n i att teckna avtal "Mini". Men det värsta var väl att avtalet "Dygnet runt", som Telia föreslog hade blivit ännu dyrare för mig!

När jag fick Telias första svar så talade jag om att jag tänkte göra en kalkylmodell i EXCEL och behövde fler detaljer om mitt ringande vid olika tider.

Idag fick jag svaret att dom bara kunde se ett halvår tillbaka, men att jag borde ha Telia Bas utan några prisavtal.

Helt rätt TELIA!
Ni kan räkna!


Optimal Telecom som lät otroligt billigt hamnar i nivån mitt emellan Telias MIni och Telias Bas eftersom jag ringer mest utanför Dalarna till mamma, syster och barn..

Om någon vill använda min EXCEL-modell så hör av er.

Kommentarer
Postat av: Gerda og Lasse

Siden vi ikke vet din e-mail adresse så får vi sende en julehilsen som en kommentar.
De beste ønsker om en fredelig jul og et godt nytt ski og golf-år.
Følger med på "bloggen" din.
Hilsen Gerda og Lasse

2007-12-18 @ 19:35:09
URL: http://uffeb.blogg.se
Postat av: Ulf

Tack!
Önskar er detsamma!
Vi ses när golfbanan öppnar.

Hilsen
Ulf

2007-12-18 @ 19:40:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0