Klimatskammen

Tittar ofta in på bloggen som jag inte längre får kommentera på.

Ofta handlar det om annat än väder och klimat, och det var nog därför jag blev blockerad och otillåten att kommentera.

Några exempel:

Labbibia { 17.02.12 at 19:11
Tack Peter.

..Ingen tror väl på allvar att människor som arbetar där kroppen slits ut orkar hålla på tills de är 75 år gamla!? Reinfeldts förslag gäller naturligtvis akademiker, som kanske inte börjar sin yrkeskarriär förrän de är 25-30 år gamla.

Själv tycker jag nog att hela frågeställningen skevar. Man borde utgå från en ”livsarbetstid” (herregud, det låter ju som straffarbete!). Nåväl..

För resonemangets skull, låt oss säga att denna livsarbetstid bör vara…….45 år.
Det skulle innebära att de som arbetar med kroppen som insats, dvs de som börjar arbeta i 20-årsåldern går i pension ungefär vid 65 års ålder.
De som studerar längre, och alltså inte kommer ut i arbetslivet förrän 5-10 år senare, bör naturligtvis också gå i pension senare. Klart som korvspad!

---

Thomas { 17.02.12 at 19:28 }

Labbibia #5 ”De som studerar längre, och alltså inte kommer ut i arbetslivet förrän 5-10 år senare, bör naturligtvis också gå i pension senare.”

Ja, något straff skall ju akademiker ha för att de studerar utan lön istället för att börja tjäna pengar.

---

Labbibia { 17.02.12 at 19:34 }
Thomas.
Jag tror nog att de flesta akademiker tar igen den ”förlorade inkomsten” så småningom……om inte annat eftersom de kan arbeta tills de är 75-80 år gamla… 

Labbibia
{ 17.02.12 at 19:40 }
Thomas # 9
Jaha, jag som trodde att de som studerade längre såg det som en investering som bär sig i längden, en garanti för ett bättre betalt arbete, och förmodligen oändligt mycket mer stimulerande.
Ja, förutom de goddagspiltar som bara gör vad föräldrarna begär av dem, förstås.

---

Thomas { 17.02.12 at 21:18 }
Labbibia #12
I många yrken kan man ta igen förlorad lön, men långtifrån i alla. Prova och gå en utbildning som sjuksköterska och se om du kan räkna ihop det.

---

Labbibia { 17.02.12 at 22:12 }
Thomas # 21
Tja, min svägerska är just det, sjuksköterska, och jag kan nog lugnt säga att svaret är ja, hon kan definitivt ”räkna ihop det”.
Det är nya tider Thomas, numera kan man jobba även inom den privata sektorn som sjuksköterska……

---

Gissa om det var ointressant med frågor på den bloggen? Trots att mina funderingar mest handlade om väder och klimat så blev jag portförbjuden när jag pekade på att det mest tycktes handla om politik.

Men jag följer bloggen och ser den som nästan lika stor underhållning som filmen jag hyrde på Konsum igår.
En James Bond parodi med Rowan Atkinson (Jonny English).

Hur ni uppfattar ovanstående diskussion är upp till var och en, men nog handlar det mer om politik n väder och klimat...

När det ibland handlat om väder och klimat så anser jag att Thomas haft mer kunskap, medan Labbibia mest visat misstro över politiska beslut som han tycker saknar vetenskaplig grund.

Gissa om det blir debatter snarare än dialoger. Speciellt på en blogg som tagit ställning, och hånar alla som tror att det kan vara klokt att samarbeta och använda senaste forskningsrön.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0