Om bilbatterier...

Jag lät testa startbatteriet i Forden hos Jones El igår.

Finurligt instrument som skriver ut en liten remsa med testresultatet



DÅLIGT & BYT UT
HÄLSA             45%
LADDNING       67%

Så blev resultatet av hälsotestet på batteriet.
Om det varit mig dom hade testat så hade jag protesterat...

Nu återstår en del funderande innan jag bestämmer vilken lösning som blir roligast.

Ford har ju speciella batterianslutningar med plattor med hål i istället för de vanliga runda batteripolerna.
Undrar vad det var för samarbetsavtal mellan batteriföretag och Ford som ledde fram till det...

Men hur som helst så finns det olika lösningar på det problemet.
Om man inte vill betala skumt dyra pengar för ett "skräddarsytt" batteri så finns det Fordadapters att köpa som tillägg till vanliga batterier. Två stycken behövs men dom kostar nog också en rejäl slant.

Eftersom jag jämfört priser lite här och där så har jag inte bara letat på nätet hos Biltema och Mekonomen, jag frågade också Emil på Shell - förutom Jones El.

Emil väckte tanken på en tredje variant. Shells leverantör har slutat tilllverka batterier med platta anslutningar och föreslog att man knipsar kablarna och använder vanliga, runda batterianslutningar för 25 kr per styck.
Och då har man ett betydligt större urval av batterier att välja på.

OK. Bra. Men nu har ju Forden knippen av kablar till pluspolen...

... men... det borde ju gå att arrangera ändå. Det finns ju hål för skruv i de runda kabelklämmorna...

Vi får se vad det blir. Jag har ju ett friskt batteri i en avställd SAAB-Spyker...

Som slutkläm kan jag berätta att Forden startade enkelt med ett batteri som hade 45% hälsa och 68% laddning trots 10 minusgrader.

Min nästa bil ska ha en inbyggd batteriladdare kopplad till en motorvärmare!

Moderna bilars batterier (modernare än min) tål inte korta körningar vintertid. Det är alldeles för mycket elektronik och för små batterier och små generatorer för att ladda om efter en start.

Om en bil står länge (t ex på grund av kyla) medför det att batteriet laddas ur.
Ett urladdat batteri som får stå länge (oavsett temperatur) skadas genom beläggningar på elektrodern inne i batteriet. Och är det kallt som i vinter så kan det frysa...

Så om man inte använder bilen under en längre tid så bör man ändå ladda batteriet då och då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0